„V dopravních prostředcích dochází k velké kumulaci a pohybu lidí, takže riziko kontaminace povrchů nebezpečnými viry nebo bakteriemi je tu obrovské. Čím kvalitnější a účinnější dezinfekce se použije, tím lépe. Pandemie nového koronaviru v podstatě urychlila spuštění tohoto projektu,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.
Upřesnil, že v rámci pilotního projektu bude ostravská společnost NanoZone aplikovat do 10 vybraných vlaků novou hygienickou nanotechnologii TiZonic. Jde o inovativní technologii, která funguje na principu fotokatalýzy a dokáže s okamžitou účinností minimálně po dobu tří let eliminovat rizika přenosu infekčních nákaz.
„Touto technologií bude ošetřeno 10 vlakových souprav v regionu, které jsme vytipovali společně s Českými drahami. Zdravotní ústav Ostrava pak bude v pravidelných intervalech v průběhu jednoho roku v soupravách sbírat a vyhodnocovat vzorky a porovná je se vzorky odebranými ve vlacích, které byly dezinfikovány běžnými metodami. Moravskoslezský kraj je garantem a koordinátorem projektu a financuje ho. Celkové náklady se budou pohybovat okolo 2 milionů korun,“ upřesnil Unucka s tím, že první nanonástřik byl aplikován do soupravy CityElefant – 471 v Bohumíně.
Účinky této nanotechnologie jsou v praxi ověřeny v zahraničí, vyzkoušeli je i v některých zařízeních Moravskoslezského kraje – v šesti nemocnicích, sanitkách, ve vozech městské policie a Policie ČR, v desítkách mateřských škol, nejnověji také na mošnovském Letišti Leoše Janáčka Ostrava. Moravskoslezský kraj ji jako první v Česku nyní vyzkouší ve vlacích.
„Projekt Moravskoslezského kraje velmi vítáme. Eliminace bakterií a virů je v této době aktuální více než kdy jindy. Naše vozy standardně procházejí důkladným úklidem, dezinfekcí i ozonizací. Technologie, která by účinkovala několik let, je ale v našich vlacích novinkou,“ řekl pověřený náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta a dodal: „Vybrali jsme osm jednotek CityElefant 471 a dvě jednotky RegioPanter, které budou nanonástřikem postupně ošetřeny. V interiéru vozidla je nástřik neviditelný a samotná aplikace je z provozního hlediska velmi nenáročná. Jednotky není nutné stahovat z provozu, nástřik proběhne v rámci pravidelného čištění a poté se soupravy prakticky ihned vrací zpět do provozu.“
„Na základě výsledků stovek měření hygienické čistoty ošetřených povrchů byla prokázána až 80procentní účinnost technologie. Jedná se o nový unikátní prvek pasivní ochrany proti infekcím a virům, který je vysoce účinný. Jde o dlouhodobé preventivní opatření, které dokáže ochránit občany nejen nyní, ale třeba i za několik let. Určitě dobrá investice do budoucna,“ řekl Jaromír Hanačík, jednatel společnosti NanoZone, která je výhradním importérem této technologie do zemí EU, Ruska a dalších zemí.