Řidiči osobních aut budou muset pro svou jízdu hledat objízdné trasy. Nejfrekventovanější pro zaměstnance hutě a personál Nemocnice Agel Třinec-Podlesí bude s největší pravděpodobností oficiální objížďka po ulici Frýdecké, I/11 směr Nebory a kanadským lesem přes Kanadu dolů k hlavní bráně.
„Jelikož půjde o velmi frekventovanou trasu, dá se předpokládat, že naši pracovníci dojíždějící do firmy autem si najdou i jiné trasy a využijí pro vstup další brány,“ míní ředitel pro personalistiku a vnější vztahy hutě Ivo Žižka.
Pro zaměstnance železáren dopravce zachová autobusovou dopravu s výlukami, které zanese do jízdních řádů. Autobusy budou končit svou jízdu na autobusovém stanovišti, část vozů pak bude pokračovat náhradní trasou Těšínskou ulicí a přes průmyslovou zónu kolem válcovny C k hlavní bráně a zpět.
Mezi zastávkami pod Kanadou, hlavní brány a novou provizorní zastávkou u brány koksovny bude také několik autobusů pendlovat, aby usnadnily přesun pracovníků co nejblíž k autobusovému stanovišti. Průchod podchodem bude zachován jak pro pěší, tak pro cyklisty, kteří zde svá kola povedou.
Kritické bude podle dopravních expertů právě místo mezi koksovnou a hlavní bránou. Kvůli zrušenému parkovišti pod nadjezdem zřídí Třinecké železárny (TŽ) záložní parkoviště podél celé Závodní ulice s kapacitou téměř 70 míst.
„Plně nahradíme parkoviště pod nadjezdem. Jsme si vědomi, že dopravní situace bude v tomto úseku komplikovaná i s ohledem na zajíždění autobusů. Jinou možnost pro naše lidi ale nemáme,“ upozorňuje ředitel pro personalistiku a vnější vztahy.
Další možnost pro parkování železárny připravily nedaleko jižní brány s kapacitou okolo 40 míst, která se může dle potřeby postupně navýšit až na 80 vozů.
Všichni účastníci příprav na jednu z dopravně nejsložitějších staveb ve městě se shodují, že doprava bude po 180 dnů složitá. „Musíme počítat s tvorbou kolon a komplikovanějším dojezdem do práce i z práce,“ podotýká Ivo Žižka. Proto apeluje především na zaměstnance fabriky, aby si na toto náročné období snažili domluvit s kolegy spolujízdu či využívali více MHD.
„Po dohodě se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) se nám podařilo začátek opravy posunout na březen, abychom nekomplikovali dopravu v zimních měsících. Kvůli čerpání dotace ale firma bude muset šibeniční termín dodržet,“ doplňuje primátorka Věra Palkovská. Doufá, že tak náročnou rekonstrukci se podaří dokončit včas. Apeluje na všechny účastníky dopravy ve městě, aby se na půl roku obrnili trpělivostí a mysleli především na bezpečnost svou i ostatních.
Oprava nadjezdu je nezbytná
Oprava nadjezdu, který dosluhuje a vyžaduje celkovou rekonstrukci, bude stát přes 90 milionů korun. Pokud by se v letošním roce neuskutečnila, nadjezd by bylo nutné do dvou let pro dopravu automobilů zcela uzavřít. Stavba je přitom klíčová jak pro zaměstnance hutě, tak pro širokou veřejnost.
Silniční nadjezd z roku 1971 patřila do loňského roku Třineckým železárnám. Ty do jeho oprav a údržby investovaly za poslední léta desítky milionů korun. Léta užívání ale udělala své a na nadjezdu se začal podepisovat zub času.
Vloni podepsaném memorandu o spolupráci se statutární město Třinec a Třinecké železárny dohodly na společném postupu nutné zásadní rekonstrukce nadjezdu.
Huť zpracovala projektovou dokumentaci, město připravilo žádost a usilovalo o získání dotace. Tu nakonec získalo ve výši bezmála 70 milionů korun, o dofinancování rekonstrukce se postarají železárny.
Stavba by v zimních měsících nebyla reálná, proto město dohodlo se zhotovitelem i SFDI, že se začne až na jaře, aby uzavírka trvala co nejkratší možnou dobu.
Parkoviště u koksovny bude zrušeno
Parkoviště pro osobní automobily v prostoru přímo pod nadjezdem bude zrušeno už v sobotu 26. února. Prostor si po celou dobu rekonstrukce zabírá stavební firma. Zaměstnanci provozu Koksovna a druhotné suroviny (VK) a dalších přilehlých firem si budou muset hledat parkovací místa do pondělí 28. února v jiné lokalitě. Od 1. března už budou moci využívat parkoviště, které Třinecké železárny zřídí na ulici Závodní. Vzniknout by mělo přibližně 70 míst pro parkování zejména zaměstnanců provozu VK a přilehlých firem.