Zatímco některé radary informativně ukazují rychlost projíždějícího auta, jiné, sofistikovanější zobrazují i poznávací značku vozu, které porušuje předpisy. Existují ale i takové, které espézetku odešlou na úřad, a řidič pak musí počítat s pokutou. Obce ovšem nechtějí sdělovat, jaký typ radaru zrovna využívají.
Řidiči zpomalují
Shodují se ale, že zařízení mají především psychologický význam. Řidiče nutí se na svou jízdu zaměřit a hlavně zpomalit.
„Máme radary dva. Musím říct, že oba nám pomáhají a řidiči na ně skutečně reagují snížením rychlosti. Je to potřeba. Jednou například motorkář profičel obcí rychlostí 160 km/h. Ale nyní se situace v daných úsecích zklidnila,“ zhodnotila starostka Ropice Uršula Waniová. Proto přemýšlí, že by v obci nechala nainstalovat další dva.
Průjezdové radary najdou řidiči i v Třinci či v Jablunkově. „Vždy, když někde nějaký nový umístíme, lidé dají nohu z plynu a jezdí pomaleji. Když ale zjistí, že jim pokuta nehrozí, zase na to šlápnou,“ připustil ředitel Městské policie Třinec Libor Motyka.
Podle něj však poskytují radary cennou službu. Data, podle kterých strážníci vidí, kolik aut místem projíždí a kolik porušuje povolenou rychlost. Na základě toho pak policie na daném místě skutečně měří a případně pokutuje.
„Máme veškeré možné statistiky a musím říct, že k masivnímu překračování rychlosti zdaleka nedochází. Samozřejmě v nočních či pozdních večerních hodinách tu a tam někdo jede dosti rychle,“ konstatoval velitel jablunkovských městských strážníků Pavel Kufa.
S řidiči nerespektujícími předepsanou povolenou rychlost se snaží bojovat také v Mostech u Jablunkova. „V kritických místech jsme chtěli instalovat zpomalovací semafory, ale dostalo se nám odpovědi, že by to bylo vůči řidičům diskriminační. Pouhé měřiče rychlosti problém neodstraní, fungují prakticky jako kontrola tachometru,“ řekl místostarosta Mostů u Jablunkova Martin Procházka.
Opačný názor zastává starostka Písku Věra Szkanderová. Má za to, že zařízení motoristy od jízdy nepřiměřenou rychlostí odradí.
„Ve špičce, kdy jede auto za autem, to není možné, ale mimo ni mnozí řidiči povolenou rychlost v obci nedodržují. Sleduji to z okna svého domu. Většina řidičů, kteří jedou příliš rychle, před radarem zpomalí,“ vypozorovala.
I podle zástupce ředitele českotěšínské městské policie Michala Wawrzyka slouží zařízení především k vytváření statistik. „Díky němu víme, ve kterých místech motoristé jezdí nepřiměřenou rychlostí,“ řekl. Poukázal, že neukáznění motoristé v Českém Těšíně ponejvíce překračují povolenou rychlost na ulicích Jablunkovská, Ostravská a Karvinská. „Dříve jich bylo hodně, ale když se dostalo do povědomí místních, že na několika místech měříme pomocí přenosného radaru, výrazně jich ubylo,“ upřesnil Michal Wawrzyk.
Radary s daty neplánují
Úsekové radary, které dokážou zaslat data, na jejichž základě lze udělit pokutu, zatím většina redakcí oslovených obcí včetně Třince neplánuje. V Třinci se shodují, že ve městě se pohybuje hodně cizinců a vymáhat po nich pokuty je často problematické.
Úsekové měření zabralo
Naopak úsekové měření v Českém Těšíně zavedli před necelými třemi lety pouze na Frýdecké ulici – od zastávky Český Těšín, stadion až po křižovatku s ulicí Tyršovou.
Kdo nesundá nohu z plynu, musí sáhnout do peněženky. I navzdory tomu 50kilometrovou rychlost, která zde platí, motoristé jen v prvním roce překročili více než jedenácttisíckrát. Jeden z řidičů se Frýdeckou ulicí řítil rychlostí 113 km/h.