Vědomostní soutěže o regionu, která v letošním roce napsala desáté pokračování, se zúčastnilo pět tříčlenných družstev (tvořili je žáci osmých a devátých tříd) z každé školy. Soutěžící čekal test znalostí o Jablunkovu a jeho okolí. „Měl několik částí, například zeměpisnou, historickou, jazykovou či přírodovědnou. Otázky se týkaly rovněž Gorolskigo Święta, lidových krojů, tradičních regionálních jídel či místních významných rodáků,“ přiblížila organizátorka soutěže Lucie Peter Tomková.
Pokud při vyplňování testů soutěžící přece jen občas váhali, ke správné odpovědi se je snažili navést členové odborné poroty. „Zeměpis včetně mapky byl nejsnadnější. Poznávání obcí v okolí Jablunkova už bylo o něco těžší. Potrápila nás naopak některá méně používaná slova po našymu a také některé otázky z dějepisu i ty o jablunkovských rodácích,“ prozradila Natálie Jaraczová z české základní školy. „Nejtěžší pro nás byla historická data, nejsnadnější naopak zeměpis a slova po našymu, znali jsme všechna,“ řekl Gabriel Koky z polské základní školy.
Z prvenství se radovala trojice Ester Kretek, Michał Jakubik a Mateusz Madzia, druhou příčku obsadilo trio Alexandra Rusnok, Justyna Szkatuła a Natalia Kaleta a třetí Natálie Lisztvanová, Klára Lysková a Sabina Chybidziurová.
Vědomosti soutěžících i jejich všeobecný přehled porotci hodnotili kladně. „Děti si vedly obstojně, hodně toho znají, jsou opravdu dobré. Jelikož už nežijí naše babičky a prababičky, mívají problém s některými slovy – łach (lenoch), ostrewka (orstev), rechtor (učitel), zomiynt (závěj). Ty, které nechodí na Gorola, nepoznaly třeba trombitu. Nebylo by od věci, kdyby se v našich školách kromě češtiny a polštiny vyučovalo také naše nářečí,” navrhl jeden z porotců Jan Michalik.