Čekal tu na ně program plný vědy a techniky, v němž si žáci mohli zkusit absolvovat univerzitu nanečisto.
Během zimy navštívili zástupci hutě bezmála tisíc žáků sedmých tříd od Mostů u Jablunkova po Český Těšín. S pomocí zábavné interaktivní lekce si s nimi povídali o bohaté firemní tradici, výrobě, technologiích, zaměstnancích či ekologii. Kromě toho na účastníky čekala soutěž. Sedmáci měli za úkol natočit společné video shrnující jejich pohled na současnou huť.
„Nosnou částí projektu Můj Werk jsou lekce ve třídách, které žákům zprostředkují bližší seznámení s fabrikou, která je součástí regionu a hybatelem jejího rozvoje přes 180 let. Těší nás, že na nové informace děti reagují pozitivně. Jsou překvapené, jaký pokrok fabrika udělala v ekologii a modernizaci,“ shrnuje Petra Macková Jurásková, která stála u zrodu projektu.
Vítězná pětka
Do TŽ dorazilo celkem patnáct soutěžních videí. Z nich odborná porota složená z ředitelů firmy vybrala pět nejlepších. Třetí místo získali žáci Polské základní školy Wisławy Szymborskiej ve Vendryni, druhou příčku obsadila 7. C ze ZŠ Jablunkov.
Na nejvyšší stupeň vystoupaly tři týmy: 7. B ze Základní školy Stanisława Hadyny s polským jazykem vyučovacím v Bystřici, sedmáci ze Základní školy v Nýdku a žáci 7. A Základní školy Gustawa Przeczka s polským jazykem vyučovacím Třinec.
Třídy na třetím a druhém místě pojedou za odměnu na výlet na chatu Lačnov či do penzionu Beskydka v Dolní Lomné. Ti nejlepší stráví třídenní pobyt ve Středisku dětské rekreace ve slovenském Žiaru.
O tom, že porota neměla lehký úkol, hovořil během předávání cen Radek Olszar, investiční ředitel TŽ. Soutěžící využili rozmanité vizuální efekty, měli do detailu propracované scénáře i humorné komentáře. Jak si mladí lidé s úkolem poradili, bude ke zhlédnutí od září v třinecké regionální televizi.
Finále ve Werk Areně
Čtvrtečního finále projektu Můj Werk se zúčastnilo kolem šesti set žáků, pro které organizátoři připravili vědou a technikou nabitý program. Železárnám pomáhali popularizátoři z Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava, tým ze Střední odborné školy TŽ a Knihovny Třinec. Žáci si tak mohli nanečisto zkusit, jak vypadá život vysokoškoláka napříč fakultami, studovnami i menzou.
Nadšení sršelo z přednášejících i žáků. Seznámili se s mnohými fyzikálními jevy, dělali společné pokusy, vyráběli energii, stavěli iglú anebo poznávali světové měny. I takhle zábavná věda může být.
„Moc se mi tu dnes líbí, mohu si vyzkoušet různé zajímavé činnosti. Šroubovák nedržím v ruce poprvé, takže propojení elektrického obvodu tak, abych zapnul led svítidla, je pro mě zábava,“ pochvaloval si jeden z účastníků akce, Jan Sliž.
Nadšení neskrývaly ani dívky ze Základní školy Bystřice. „Nečekaly jsme, že to bude dneska takhle prima. Nejvíc jsme se asi nasmály během stavění da Vinciho mostu, ke kterému jsme nepotřebovaly žádné hřebíky,“ přiblížily s nadšením žačky z Bystřice.
Velké oblibě se těšil i mimozemsky vypadající stroj na výrobu kofoly, robotický pes reagující na tleskání, ba dokonce rotoped. Ano, právě na obyčejně vypadajícím rotopedu si žáci ohřáli 10 ml vody. Mnozí si tak uvědomili, jak pracné by bylo ohřát si vlastní prací 1,5litrovou varnou konvici.
Na herní ploše Werk Areny žáci potkali i dráčka Werkáčka, se kterým se ochotně vítali a rádi fotili, nechyběl zde ani mistrovský pohár. Výjimečnou příležitost si jej vyfotit si nenechali ujít mnozí z nich, a to nejen kluci.