Podle policejních statistik však většina nehod padá na vrub právě cestujícím na bicyklu. Zranění si nejčastěji způsobují sami neopatrnou jízdou.
Jan B. z Hnojníku jezdí do práce už několik let na kole. Nikdy ale nezažil tolik krizových situací jako toto jaro. „Mám pocit, že řidiči přestali respektovat už úplně všechno. Zatímco minulý rok mě normálně objížděli, teď mě málem vytlačují z cesty. Navíc mě několikrát ošplíchli ostřikovači, mám pocit, že se z toho stává národní sport,“ poznamenal cyklista. Minulý týden unikl jisté smrti, když se na něj vyřítilo velké SUV, které v obci předjíždělo.
Jeho slova potvrdil i předseda oddílu cyklistiky v TJ Třinecké železárny Vlastimil Cichy. „Není týden, kdy by se mi na cestě nestala nějaká ta krizovka. Kultura a ohleduplnost vymizely,“ vypověděl. Podle něj se situace na cestách zhoršila nejen proto, že je čím dál větší provoz. Mezi lidmi je i více agrese.
„Poznáte to i podle toho, že normálně jedete po krajnici a projíždějící auto vás málem smete zrcátkem, a ještě vám nastříká úmyslně do očí vodu z ostřikovačů. Pak se tím chlubí na sociálních sítích, jak vám to nandali,“ podotkl a jeho kolegové z třinecké prodejny kol souhlasně přikyvovali.
Policejní mluvčí Kateřina Kubzová sdělila, že policie řeší všechny přestupky na komunikacích. Bohužel drobné incidenty není možné zachytit.
Vyčíslila, že v letošním roce policisté v celém Moravskoslezském kraji evidují za období od ledna do konce května celkem 153 dopravních nehod s účastí cyklisty. „Z tohoto počtu celých 106 nehod zavinili sami cyklisté. Za celý loňský rok to bylo celkem 563 nehod s účastí cyklisty,“ uvedla mluvčí.
Pokračovala, že na Frýdecko-Místecku zapsala policie od ledna do konce května letošního roku celkem 26 nehod s účastí cyklisty. Jednadvacet z nich zavinili samotní cyklisté.
„Tady je ale třeba podotknout, že se nejedná jen o střety vozidel s cyklisty, ale převážně o případy, kdy cyklista sám nezvládne řízení a spadne z kola či narazí do pevné překážky, případně se střetnou dva cyklisté. Z uvedených čísel je zřejmé, že ve většině případů se jedná právě o tyto nehody zaviněné samotnými cyklisty,“ upřesnila mluvčí.
Policie by proto uvítala, kdyby platila povinnost nosit ochrannou helmu i u dospělých. „Cyklistická přilba je důležitá ochranná pomůcka, která může zmírnit následky dopravních nehod cyklistů, zejména úrazů hlavy. Mnohdy může i zachránit život. Ze zákona musí mít každý cyklista mladší 18 let za jízdy ochrannou přilbu, nošení řádně upevněné přilby na hlavě však policisté doporučují všem,“ zdůraznila.
Cyklostezka s výjimkou
Zatímco cyklisté řeší neohleduplnost řidičů, ti naopak poukazují na bezohledné chování cyklistů.
„Často se setkávám s tím, že cyklista jede po silnici a hned vedle je cyklostezka, kterou nepoužije. To se přiznám, že mám vztek a občas i na něj lehce zatroubím,“ poukázal profesionální řidič Martin B. z Třince.
Na jeho slova zareagoval Vlastimil Cichy. „Pokud člověk jede do práce a má horské kolo, měl by samozřejmě použít cyklopruh či cyklostezku. Rozdíl ale je, když vyrazí na silničním kole na trénink či projížďku. To se přiznám, že mnohé cyklostezky se vůbec nedají využít. A na cyklopruzích je zase nametený nepořádek z cest a jemný štěrk a ten je pro nás velmi nebezpečný,“ kontroval cyklista.
Policejní mluvčí vysvětluje, jak to nyní s povinným používáním pruhů pro kola vlastně je: „Jízdu v jízdních pruzích pro cyklisty a na stezkách pro cyklisty upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Ten říká, že cyklista je tento jízdní pruh či stezku povinen užít. Výjimkou jsou případy, kdy by tím mohla být ohrožena jeho bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích,“ vysvětlila mluvčí.