V původním memorandu z roku 2020 mezi majiteli lanovky, Moravskoslezským krajem a městem Třinec se hovořilo o rozšíření a modernizaci lanové dráhy. „Vyplynulo z něj, že Bytoslan jakožto vlastník vypracuje přípravu záměru včetně všech dokumentů a projektové dokumentace a zajistí i stavbu a následný provoz. Města se týkalo zajištění přístupové infrastruktury a zázemí u dolní stanice dráhy. Kraj měl monitorovat možnosti spolufinancování z evropských či jiných zdrojů a v rámci svých možností se podílet na projektu,“ zavzpomínala primátorka Třince Věra Palkovská.
Situace na Javorovém se podle ní úplně mění. „Jednak máme energetickou krizi, pak také nedostatek vody na zasněžování a neposledně vlivem klimatických změn to dnes vypadá úplně jinak než před dvaceti lety. Z toho všeho vyplynulo nové jednání na kraji a z něj i pozměněný návrh memoranda. Z jeho názvu vypadlo slovo rozšíření a zůstala modernizace. Tímto dokumentem rušíme dokument předešlý,“ vysvětlila.
Memorandum nic nevyřeší
Bytoslan má podle memoranda za úkol zpracovat studii proveditelnosti, která bude řešit technické možnosti ve stávající trase lanovky. Například to, že pokud by měla být dvousedačková, jaké stanovisko zaujmou Lesy ČR. Protože investor by musel provést větší výseč v lese. K tomu se musí vyjádřit i vlastníci pozemků pod lanovkou a Správa CHKO. Studie má řešit i následný provoz.
„Zkrátka by z ní mělo vyplynout, za jakých podmínek by byla reálná modernizace stávající lanovky v nynější trase,“ upřesnila primátorka. Připomenula, že lanovka na Javorový je dlouhá 1 310 metrů. Má 120 sedaček a přepravní kapacita je 364 osob za hodinu. „Podle slov majitelů lanovky se v průměru denně sveze padesát lidí,“ doplnila Palkovská.
Zástupci firmy Bytoslan jsou však z memoranda rozpačití. „Vlastně to vůbec nic neřeší. Z provozu si nevyděláme ani na studii, natož na rekonstrukci. Takže podepsat to sice můžeme, ale to je tak zatím všechno,“ nastínil Ivo Branný z Bytoslanu.
Pokračoval, že lanovka má za sebou už 65 zim. Kolik jich má před sebou, lze jen těžko predikovat. „Děláme běžné opravy, ale příští rok přijede inspekce z Drážního úřadu na revizi a klidně se může stát, že to tady zavřou. Nebo lanovka sama doslouží. I to je možné,“ pokrčil rameny.
Pokud mluví o rekonstrukci, šlo by podle něj o výměnu celé lanovky. Jednalo by se o starší repasovanou a pravděpodobně dvousedačkovou lanovku. „Kdybychom byli někde v Krkonoších, peníze by se určitě našly. Tady je ale situace úplně jiná. Přitom jde o rozvoj turistického ruchu, což by mělo být v zájmu města i kraje,“ povzdychli si majitelé. Situaci ale vzdát nechtějí a pro záchranu lanovky na Javorový udělají maximum.
Tisková mluvčí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová zdůraznila, že kraj i město Třinec nabídly soukromému provozovateli lanovky v rámci svých možností maximální vstřícnost. „Pokud si provozovatel požádá, přispějí město i kraj na vyhotovení studie proveditelnosti, která mimo jiné stanoví také celkové náklady projektu. Náš úřad monitoruje možnosti spolufinancování z evropských, případně jiných zdrojů,“ vysvětlila s tím, že o další případné finanční podpoře ze strany kraje by musela rozhodnout rada, popřípadě zastupitelstvo. „Zatím jsme ale neobdrželi žádnou konkrétní žádost o dotaci. Při rozhodování pak musíme brát v potaz evropskou legislativu týkající se veřejné podpory soukromého subjektu,“ dodala.