Třinecká nemocnice v Podlesí se v roce 2002 stala prvním pracovištěm v zemi akreditovaným na kvalitu poskytovaných služeb a od té doby vždy obhájila i následnou reakreditaci. Třinecká nemocnice byla dokonce úplně první, která absolvovala akreditaci bez předchozího ohlášení termínu návštěvy komise.
Jasný signál
Odborníci ze Spojené akreditační komise (SAK) se ohledně neohlášených akreditací nechali inspirovat svými kolegy v USA, kde ty nejambicióznější nemocnice samy oslovují auditory s tím, že chtějí prokázat trvalou připravenost a kvalitu nastaveného systému a vyhnout se tak poznámkám o „připravených kulisách”.
„Příchod akreditační komise nás sice v první chvíli zaskočil, nicméně nakonec to vnímáme velmi pozitivně. Díky tomu, že komise přišla neohlášeně, si mohou být pacienti jisti tím, že odborníci zde našli vše tak, jak to běžně vypadá a funguje. Získaný certifikát má proto daleko větší výpovědní hodnotu,“ je přesvědčena hlavní sestra a personální manažerka Simona Szusciková. Akreditace je podle ní dobrým signálem nejen pro pacienty, ale i pro samotný personál.
Akreditační komise ve složení lékař, sestra a technický pracovník posuzovala komplexní nastavení procesů přímou kontrolou v provozu formou pohovorů se zaměstnanci i pacienty, a zaměřila se také na vnitřní předpisy nemocnice. „Pro úspěšné získaní reakreditace jsou zapotřebí i správné nástroje a jedním z nich je také interní audit. V naší nemocnici probíhají pravidelně a jsou zaměřené především na rizikové činnosti, ale také jimi ověřujeme, zda všichni zaměstnanci dodržují legislativu, stanovená pravidla, normy a postupy a řádně plní své povinnosti vůči pacientům,” vysvětlila manažerka kvality Monika Kubalíková.
Doba dovolených
Podle zdravotníků je akreditační audit pro nemocnici vždy náročný proces, nemluvě pak o situaci, kdy přichází nečekaně, navíc před svátky v době mnohých dovolených. „Proto si nesmírně cením úspěchu, kterého jsme dosáhli. Poskytujeme pacientům špičkovou specializovanou péči na vysoce odborné úrovni a akreditace tento ukazatel potvrdila. Spokojenost našich klientů byla a je vždy na předním místě,” uzavřel předseda představenstva Nemocnice Agel Třinec-Podlesí Radek Neuwirth.