Důvod? Na silnici, která má spojit centrum města se sídlištěm Sosna na pravém břehu řeky Olše, jednoduše nejsou peníze. I když se o silničním propojení Lyžbic s nemocnicí a sídlištěm mluví už přes 20 let, projekt vlastně ještě není ani na papíře.
Náměstek třinecké primátorky Ivo Kantor (Společně pro Třinec) potvrdil, že projekt v současné době nemá v přípravě ani projektovou dokumentaci.
„Ta se nepřipravuje, protože není zajištěno financování. Pokud ještě loni byla naděje, že by kraj mohl přispět na stavbu zmíněné silnice v Třinci, po loňských povodních je vše jinak. Stát i kraj přesměrovali volné prostředky na obnovu vodou zničených území – Krnovsko a Jesenicko,“ doplnil Kantor.
Pokud by se Via Sosna měla stavět, vidí jako nejpravděpodobnější vícezdrojové financování – stát, kraj a město.
Náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka (ANO) řekl, že s ohledem na to, že se jedná o investici za zhruba 800 milionů korun, je nutno vyřešit model financování.
„Časový horizont realizace stavby proto nelze v tuto chvíli odhadnout. V duchu nastaveného
principu spolupráce kraje s místními samosprávami by mělo město zpracovat kompletní projektovou dokumentaci, provést majetkoprávní přípravu stavby a následně kraji předat povolení záměru spolu s realizační dokumentací stavby,“ konstatoval Podstawka.
Nicméně prozradil, že se připravuje Memorandum mezi Moravskoslezským krajem a Statutárním městem Třinec o spolupráci na přípravě této stavby.
Projekt Via Sosna je dokonce v tzv. Bílé knize staveb Moravskoslezského kraje, což je seznam investičních staveb kraje na silnicích II. a III. tříd. Bílá kniha je využívaná k tvorbě krátkodobých a střednědobých investičních plánů i koncepčních úvah s horizontem nad 10 let.
Je spojnice na Sosnu potřeba?
Intenzivní debaty o silnici z Lyžbic na Sosnu se vedly po roce 2000. Jak říkají místní politici, v té době to byla dobrá myšlenka. „Jenže uběhlo čtvrt století a možná by nebylo od věci zkusit revizi projektu,“ říká zastupitel Ivan Frömmer (NEZ.).
V diskusi předcházející schválení strategického plánu se pozastavil nad tím, že město chce propojit centrum města se sídlištěm Sosna novou komunikací, ale zároveň se v zastupitelstvu mluví o zklidnění dopravy v Lyžbicích.
„Trochu si to odporuje. Přijde mi to zvláštní uzavřít náměstí TGM a na druhé straně tam postavit silnici. Asi by bylo dobré pobavit se o tom, zda je projekt Via Sosna dnes ještě atraktivní. Přijde mi nefér vůči lidem, kteří si v 5. čtvrti (za Kauflandem) postavili domy, a v budoucnu by tam měla vést silnice, jak bylo v původních plánech,“ přemítá Ivan Frömmer.
Naopak náměstek Ivo Kantor o potřebnosti této silnice pro město nepochybuje. „Ovšem vytýčit trasu, kudy by měla vést, a pak vykoupit pozemky, to bude náročné,“ dodal.