Tušil jste před 31 lety, kdy jste zakládal tiskárnu, do čeho jdete? Jaká byla vaše vize?
Nevěděl jsem úplně přesně, do čeho jdu, protože podnikání s sebou nese každý den, každou hodinu i každou minutu nějaké překvapení. První tiskový arch jsme vytiskli 24. června. Nebyl jsem však na to sám. Byli jsme tři společníci, měli jsme představu, co a jak chceme dělat. Během té cesty se samozřejmě spousta věcí doplňovala a měnila, ale tu základní představu, že chceme začít dělat knihy a zůstat u nich, tu jsme měli vždycky. A je tomu tak dodnes.
Měli jste od začátku takříkajíc na růžích ustláno, nebo jste se potýkali s řadou problémů?
Na růžích ustláno jsme určitě neměli. A pokud ano, tak to byly růže s trny. Já tvrdím, že v polygrafii jsme v permanentní krizi, takže každý rok je nějaký problém. V podstatě každý rok je obrovský tlak na trhu. Není to jednoduché. Kdykoliv vidím úspěšný výrobní podnik, smekám před všemi lidmi, kteří ho vedou a pracují v něm. Domnívám se, že spousta lidí si neuvědomuje, že výrobní podniky tvoří tu přidanou hodnotu a vlastně díky nim celá naše země funguje. Netuším, jak si to naše společnost představuje, ale pokud budeme všichni youtubeři, tak spousta věcí přestane fungovat.
Najdete nějaký milník, který rozhodl o tom, že váš podnik na trhu prorazí?
Během covidu se svět zastavil. Poté se projevily jeho následky, kdy chyběl například výrobní materiál. Přestože to spousta lidí takto nevnímala, tak pro fabriky to bylo hrozné. Pokud se firma chtěla nadále rozvíjet, bylo to o obrovské odvaze a strategické úvaze, co a jak dělat. V roce 2020 jsme byli jedinou tiskárnou v Evropě, která pořídila dva nové tiskařské stroje. Zatímco ostatní polygrafické firmy neinvestovaly, my jsme tomu trhu věřili, že se vrátí a posune dál. To byl jeden z milníků, kterých ale bylo podstatně více.
Kterým směrem se hodlá váš podnik ubírat v příštích letech?
Chceme zůstat u našeho produktu a nadále dělat dobré, krásné a voňavé knihy. Knihám prostě věříme. Věříme, že lidem pořád přinášejí radost. Když jsem před 31 lety spoluzakládal tiskárnu, spousta lidí mi říkala, že to není dobrý nápad. Naše firma se neustále rozvíjí a zvětšuje, proto věřím, že se dostaneme k šestistémilionté knize a posléze třeba i k jedné miliardě vytištěných knih.
Kam je nejčastěji vyvážíte?
Přes 70 procent výroby vyvážíme do zahraničí, především pak do západní Evropy. Jedná se o nejbližší země – Rakousko, Německo, Francie, Benelux či Švýcarsko. Ty jsou klíčové. Něco málo vozíme do Polska, ale je to opravdu relativně malá část exportu. Polygrafie se tam za posledních 20 let díky evropským dotacím obrovským způsobem zvedla. Zatímco dříve byl pro nás polský trh klíčový, dnes už tomu tak není.
Je podle vás o tištěné knihy zájem i v dnešní v digitálně-elektronické době?
V naší branži slouží digitální kniha spíše jako marketingový nástroj. Když se objeví hezká a čtivá kniha, teenageři si ji nedříve přečtou v digitální podobě a potom si jdou koupit tu tištěnou. Jsou to slova našich zákazníků. Tištěná kniha má pořád z hlediska času, energie, peněz i z hlediska marketingu 95 procent podpory.
Elektronická kniha má určitě na trhu svůj význam, nicméně tištěná je pořád velice oblíbená. Souvisí to možná i s tím, že elektroniky máme kolem sebe spoustu. Aby se naše duše potěšila, potřebujeme něco vnímat jinými smysly, což kniha nepochybně splňuje.
Mnoho lidí bude jistě zajímat, co nejraději čte majitel tiskárny?
Pokud se nedostanu na dovolenou, kterou trávím někde na lehátku u moře četbou své oblíbené beletrie, obvykle se dostávám pouze ke čtení těch odborných věcí, které naši tiskárnu posouvají dál. To pro vaše čtenáře asi není zajímavé. Pokud si však čas na čtení udělám, pak je to beletrie. Vychází spousta krásných knížek jak v překladu, tak i od českých autorů.