Cílem studie je určit směr dalšího rozvoje a zlepšit podmínky pro život v lokalitě za tratí mezi Golf Arénou a kruhovým objezdem u Kauflandu. Říká se jí i 5. čtvrť a je plná rodinných domků.
Studii revitalizace čtvrti, která se týká ulic Polní, Růžová, Jeřabinová, Břízová a Šeříková, představil na posledním zasedání zastupitelů projektant Tomáš Kozelský.
Za hlavní problémy této lokality označil degradující vybavenost, špatný stav chodníků i cest s nevyhovujícím povrchem. „Je tam spousta prostor bez využití, celkově tam chybí modernější identita,“ popsal Tomáš Kozelský.
Upozornil, že v oblasti dochází k nežádoucím jevům v dopravě, k ranním zácpám u železničního přejezdu či k překračování rychlosti. Složitá je i otázka parkovacích míst, která tam chybí úplně. „Náš návrh má všechny tyto problémy vyřešit,“ tvrdí projektant.
Po posouzení celého území, prozkoumání křižovatek i návyků tamních řidičů tak vznikla studie, díky které se změní programování dopravy, a to například nastavením nových jednosměrných ulic. Cílem je, aby se lidé snadněji dostávali ráno do práce a večer se mohli rychle vrátit domů.
Dalším problémem jsou sítě, kabely vedoucí vzduchem. Mnohé sloupy nejsou v dobrém stavu, další znemožňují vytvoření parkovacích míst.
„Připravili jsme řešení. Vytvořili jsme systém povrchů cest i chodníků, které jsou rozebíratelné. To proto, aby v budoucnu mohl majitel sítí uložit kabely pod zem po etapách a nemusela se přitom rozkopat celá vozovka,“ vysvětlil Tomáš Kozelský.
5. čtvrť se nachází blízko centra. Bariérou je vlaková trať, která místo odděluje a dělá z něj území satelitního typu. Studie si rovněž klade za cíl posílit sounáležitost obyvatel a dát místu identitu.
„Chceme oblast doplnit o lavičky nebo drobnou náves. Vznikla by zde obytná zóna se sníženou rychlostí,“ pokračoval projektant. Nebezpečným nešvarem je i to, že si lidé často zkracují cestu přes koleje. Řešením je podle autorů studie umístění jednostranně otevíratelných dveří v protihlukových stěnách železničního koridoru. Lidé se tak v případě nouze dostanou z koridoru ven, ale dovnitř, aby si zkrátili cestu, už nikoli.
Obyvatelé se rozhodnou
Prozatím jde ale pouze o vizi. Pokud se v budoucnu zastupitelé rozhodnou pro revitalizaci 5. čtvrti, mohla by (při současných cenách) vyjít na cca 135 milionů korun včetně přeložek sítí. Primátorka Věra Palkovská upozornila, že nyní je hotová pouze studie. „Je to ochutnávka. Následovat bude jednání s lidmi, kteří v lokalitě bydlí. Sami se rozhodnou, co v místě svého bydliště chtějí,“ zdůraznila.
