Nouzový stav vyhlášený kvůli opatřením proti novému typu koronaviru opět míchá s jízdními řády. Vedení kraje nařídilo dopravcům v regionu další omezení spojů. Pro vlakovou dopravu začne nařízení platit ve čtvrtek 26. března, autobusové spoje budou upraveny od 1. dubna.
Kvůli uzavření škol v souvislosti s nákazou koronavirem už jezdí v Moravskoslezském kraji meziměstské linkové autobusy podle letních prázdninových jízdních řádů. „Zrušili jsme i turistické autobusové linky, například všechny spoje na Ovčárnu. Dopravní obslužnost tak nyní slouží prakticky jen k cestám do zaměstnání, lékaři či na nákup. Stejně jako ostatní kraje i ten náš, coby objednavatel regionální autobusové i vlakové dopravy, proto musí dál omezit poskytovaný rozsah veřejné dopravy,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že rozsah omezení ale počítá s tím, že stále jsou v regionu desetitisíce cestujících, plně odkázaných na veřejnou dopravu.
Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka upřesnil, že páteřní vlaková doprava bude od čtvrtku 26. března omezena na nedělní provoz, který bude doplněný o zhruba 50 dalších spojů, navážejících zaměstnance na ranní směny. „S odstupem několika dnů částečně upravíme i stávající prázdninové jízdní řády autobusů tak, aby navazovaly na vlaky a zajistily zbývající spojení,“ řekl Unucka. Žádá cestující, aby si včas ověřili ve vyhledávačích spojení a na www.kodis.cz, zda jim linky, kterými byli zvyklí cestovat, pojedou a kdy.
„Jezdíte vlakem? Od čtvrtku 26. března jezdíme jinak, podívejte se prosím v předstihu, jestli váš spoj pojede. Autobusové jízdní řády se změní od 1. dubna, o víkendu už budou zveřejněny, platí stejné doporučení. Vyhnete se tak třeba pozdnímu příchodu do práce nebo k lékaři,“ upozornil náměstek hejtmana s tím, že kraj si uvědomuje, že tento provoz nemusí stačit některým podnikům a bude ho potřeba doplnit o další spoje, které dopraví zaměstnance do práce.
„Protože v současné situaci kvůli opatřením proti šíření koronaviru nenastupují cestující předními dveřmi autobusů, a my tak nemáme přehled o počtech přepravených cestujících, požádal jsem v dopise zaměstnavatele v regionu, aby nám napsali své připomínky a podněty k eventuálním úpravám jízdních řádů linek. Jsme připraveni maximálně vyjít vstříc jejich potřebám, aby kvůli nedostatečným spojům nemuseli omezovat výrobu a provoz. Jen musíme vědět jak,“ dodal Jakub Unucka.