„To místo je opravdu zakleté. Lidé tu jezdí jak blázni, dokonce i místní. Prostě zjistili, že před kruháčem nemusejí ani moc brzdit a skoro ho projedou rovně. Ti, kteří to tu neznají, si zase myslí, že jde jen o nějakou podivnou překážku na cestě. Nehody jsou tu pořád,“ zamyslel se padesátiletý Bohdan, který v Bystřici bydlí, ale právě tomuto rondelu se vyhýbá, jak jen může.
Kruhový objezd znají velice dobře nejen hasiči, záchranáři, ale i policisté, místní strážníci a zaměstnanci technických služeb. „Za poslední rok jsme zde měli nahlášeno pět nehod, ale to naprosto nevypovídá o situaci. Víme, že je jich mnohonásobně více, jen si řidiči drobnější ťukance řeší formou euroformuláře bez naší účasti,“ podotkla policejní mluvčí Eva Michalíková. Na otázku, co za velkou nehodovostí stojí, odvětila stručně: „Samozřejmě vysoká rychlost.“
Lidé o kruhovém objezdu hojně diskutují na sociálních sítích. „Vlastně by si zasloužil mít své vlastní facebookovské stránky,“ míní jeden z komentátorů a ostatní mu dávají za pravdu.
O „popularitě“ místa ví moc dobře i místní starosta Roman Wróbel, který poukazuje na složitá vlastnická práva samotné silnice. „K neskutečně vysokému počtu nehod dochází právě kvůli existenci toho kruhového objezdu. On je tím důvodem a strůjcem. Původně měl v průměru dvanáct metrů a tím, jak ho ta auta a kamiony oťukávají ze všech stran, se bloky, ze kterých je tvořen, smrskávají a rondel se neustále zmenšuje,“ poukázal starosta.
Technické služby obce minimálně jednou týdně jezdí na toto místo a dávají ho dohromady. „Další problém tkví v tom, že když jedete od Hrádku směrem na Třinec a dojedete zhruba na vzdálenost pěti deseti metrů od rondelu, dostanete se do situace, že nevíte, kdy a co vám vjede z levé strany, prostě tam nevidíte,“ vysvětloval starosta. I on si uvědomuje, že většinu nehod řidiči vůbec nehlásí. Přesto má na stole policejní statistiky, podle nichž je právě tento kruhový objezd co do počtu nehod druhým nejhorším v celé České republice.
Vrátil se ale na začátek problému. Popsal, že původně šlo o dočasnou stavbu, která měla sloužit pouze do okamžiku, než vznikne obchvat Třince. Ten sice už stojí, rondel však setrvává také. Názory veřejnosti na něj se liší. Část řidičů by přivítala rekonstrukci, další by ho nejraději zrušila. K těm se přiklání i starosta.
Obec jedná
Vedení obce zatím prosazuje co nejrychlejší zrušení, ale musí nejprve počkat na majetkové vypořádání. Těleso obchvatu patří obci, ale stavba je na cizím majetku, zde však již brzy nastane změna a dojde k převodu vlastnictví. Původní silnice 1/11 přejde z ŘSD na Správu a údržbu silnic Moravskoslezského kraje.
„Jsme připraveni. Máme hotovou projektovou dokumentaci plnohodnotné průjezdní křižovatky s odbočovacími pruhy. Ideálně by mohla vzniknout do roka, nejpozději dvou let, protože nový správce komunikace plánuje v celém úseku I/11 opravu povrchu. Zanechat tam torzo kruhového objezdu by bylo opravdu nešťastné,“ míní Roman Wróbel, který by v tomto úseku rád viděl i snížení rychlosti na padesát kilometrů v hodině.
Obec pak plánuje, že bude sledovat provoz na nově vzniklé klasické křižovatce. Pokud by se situace nezlepšila, bude domlouvat další kroky. „Jsme ve shodě jak s ŘSD, tak Správou a údržbou silnic Moravskoslezského kraje a dokonce i s policií, že největším zlem je právě torzo kruhového objezdu,“ uzavřel starosta.