Paní Kristýna jezdí často do práce na kole. Miluje silniční cyklistiku a každou jízdu bere jako malý trénink. „Místní cyklostezky jsou často ze zámkové dlažby, jsou přerušované výjezdy k domkům, mají díry a navíc slouží i jako chodník. A po tom se prostě na silničním kole jet nedá. Proto preferuji silnice. Bohužel, i když se snažím vždy jezdit těsně u krajnice, řidiči na mě troubí a nejednou už jsem slyšela i nadávky. Přitom podle zákona nejsem povinna cyklostezku použít, pokud je pro mě nebezpečná,“ tvrdí cyklistka.
Policejní mluvčí Soňa Štětínská jí dává částečně za pravdu. „Je-li zřízen jízdní pruh či stezka pro cyklisty, je každý člověk jedoucí na kole povinen jich užít v daném místě a směru. Výjimkou jsou případy, kdy by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích,“ zdůraznila mluvčí a doplnila: „Z uvedeného plyne, že v případech, kdy by bylo ohroženo zdraví cyklisty, například vzhledem ke špatnému technickému stavu či nesjízdnosti cyklopruhu, třeba kvůli zatopení a podobně, může cyklista užít silnici.“
Ústavní soud to vidí jasně
Jak ale v případě nehody dokazovat, zda je či není cyklostezka bezpečná? Nejvyšší správní soud to vidí jasně. Ve své tiskové zprávě uvádí, že ze zákona o silničním provozu nevyplývá povinnost cyklisty užít stezku pro chodce a cyklisty.
„Cyklisté jsou plnohodnotnými účastníky silničního provozu a náleží jim veškerá práva a povinnosti z toho vyplývající. Zákon upravuje vzájemná práva a povinnosti cyklistů a chodců jako rovnoprávných uživatelů stezek pro cyklisty a chodce a nezamezuje cyklistům použít pozemní komunikaci. Pokud tedy není pozemní komunikace označena dopravní značkou Zákaz vjezdu jízdních kol, může ji cyklista využít i za situace, kdy se v blízkosti nachází stezka pro chodce a cyklisty,“ uvádí soudci.
Nejslabší článek na cestách
Zatímco za jízdu na silnici a ignoraci cyklostezky by „pumpičkáři“ pokuta hrozit neměla, je spousta jiných věcí, za které je policisté zastaví. „Například řešíme jízdu pod vlivem alkoholu, porušení pravidel silničního provozu a způsobení dopravní nehody či nedostatečné vybavení jízdního kola,“ potvrdila Soňa Štetínská.
Policisté se také netají tím, že by rádi viděli ochranné přilby na všech hlavách, tedy nejen na těch mladších 18 let, jak je tomu nyní. „U dospělých je helma dobrovolná, ale my ji pro snížení rizika úrazu dospělým rovněž doporučujeme. Každopádně, zejména v tomto letním období se policisté více zaměřují právě na cyklisty a chodce, včetně dětí,“ poukázala mluvčí.
Bez helmy ani ránu
Z policejních statistik lze vyčíst, že zhruba polovina zraněných cyklistů neměla přilbu a viníci cyklisté byli poměrně často pod vlivem alkoholu.
Obecně je o prázdninách zvýšený počet nehod za účasti cyklistů, což odpovídá vyššímu počtu jezdců na kolech v provozu. Za celý rok 2023 evidují moravskoslezští policisté téměř 600 dopravních nehod za jejich účasti. „V červenci a srpnu loňského roku jsme řešili každý měsíc v průměru 100 dopravních nehod za účasti cyklistů. Za prvních sedm měsíců letošního roku to je 301 nehod,“ upozornila Soňa Štětínská.
Dodala, že samozřejmě ne vždy je viníkem nehody cyklista. „Většina z nich jezdí dle dopravních předpisů a mnoho dospělých užívá přilby. Obecně je potřeba vzájemné tolerance a dodržování pravidel ze strany všech účastníků silničního provozu,“ apelovala mluvčí.