Stěžují si na to architekti, tajemníci i úředníci obecních úřadů, zoufalí jsou žadatelé. Ani víkendová aktualizace celého systému pro stavební řízení zásadní zlepšení nepřinesla. Podle úředníků to značně zpomaluje, komplikuje, a de facto znemožňuje vyřizování žádostí.
Jednoduše řečeno, práce lidí na stavebních úřadech, ale například i dotčených orgánů v rámci stavebního řízení, je momentálně nezáviděníhodná.
„Obavy a spousty otázek tu byly ještě před spuštěním nového stavebního zákona. Ministerstvo pro místní rozvoj vše finišovalo na poslední chvíli, včetně prováděcích vyhlášek a legislativy související se stavebním zákonem. Velmi jsme si přáli, aby byla účinnost nového zákona o půl roku posunuta a vše se mohlo pečlivě připravit, nový informační systém odzkoušet, úředníky proškolit,“ popsala tajemnice třineckého magistrátu Jana Fojcik Gawlasová.
Dodala, že v současné době stále nelze v novém Informačním systému stavebního řízení plnohodnotně pracovat.
Žádosti se hromadí
„Naši pracovníci se za pochodu učí pracovat s novým systémem, kde každou chvíli něco nefunguje, chybí důležité funkcionality, provázanost s dalšími registry a systémy, a dokonce i logická kontrola zadaných informací,“ říká místostarosta Českého Těšína Jan Pekař.
Podle něj se systém stále potýká se spoustou nedostatků, značně komplikuje a zpomaluje práci úředníků. Navíc na úřadě hromadí nezpracované žádosti z června. A průběžně už přicházejí nové.
„Nás stavební úřad evidoval k 30. červnu skoro 120 žádostí, které podali stavebníci v průběhu června, a které jsou posuzovány podle starého Stavebního zákona,“ dodal Pekař. V Třinci přišlo v červnu takových žádostí téměř čtyřnásobek oproti ostatním měsícům.
Nedostatečné školení
Na problémy s novým on-line systémem si stěžují lidé ze stavebních úřadů ve městech i v menších obcích. „Situace je velmi špatná a drtí nás. Školení bylo nedostatečné. Nikdo nám neukázal, jak se systémem pracovat od A do Z, jedeme v režimu pokus-omyl. Nevíme, zda to děláme správně. Všechny procesy trvají, práce s tímto polofunkčním systémem zahlcuje chod našeho úřadu,“ ulevila si Petra Lisztwanová, vedoucí Stavebního úřadu v Hnojníku.
Přidala čerstvou zkušenost, kdy si člověk podal žádost o dělení pozemku, ověřil to na úřadě, ale v systému se jeho žádost neobjevila. „Minulý týden mi zase někdo říkal, že nějakou žádost posílal dvakrát, ale my ji v systému nemáme,“ dodala Lisztwanová.
Dle zkušeností a informací třineckých úředníků mají v tuto chvíli problémy s implementací nového systému všichni aktéři „stavebního řízení“, tedy jak stavebníci, projektanti, tak pracovníci stavebních úřadů, dotčených orgánů i správci veřejné dopravní a technické infrastruktury.
„S problémy se potýká i náš odbor investic, nebo inženýring nasmlouvaný v rámci našich připravovaných staveb,“ poukázala tajemnice magistrátu s tím, že zjištěné problémy průběžně hlásí na Ministerstvo pro místní rozvoj.
Ve spolupráci s dalšími městy a obcemi problémy komunikují přes Sdružení tajemníků měst a obcí a apelují na ministerstvo. „Ze strany ministerstva vnímáme snahu najít řešení, problémů je však stále velké množství a optimální stav si vyžádá čas,“ dodala Jana Fojcik Gawlasová.
Jak v pondělí v České televizi řekl náměstek ministra pro místní rozvoj Lukáš Černohorský, některé chyby v systému již byly opraveny. Aktualizaci však podle informací České televize ministerstvo odložilo na další týdny.