Móda a kreativní činnosti bavily Adélu Mitrengovou již od dětství. „Věděla jsem, že chci pracovat v uměleckém odvětví. Zároveň jsem chtěla tvořit užitý produkt, a ne jen čisté umění. Přihlásila jsem se proto na uměleckou střední školu v Brně, obor design oděvu. Na talentové zkoušky mi hodně pomohla ZUŠka v Třinci,“ vzpomíná návrhářka.
Značku Ademi založila ve druhém ročníku vysoké školy. „Dostali jsme za úkol vytvořit kožený výrobek a já jsem zkusila kabelku. Nejdřív mě to nebavilo, bylo to náročné a postup jsem se učila sama podle videí na internetu. Pak jsem ale kabelku odprezentovala na Instagramu a měla větší ohlas, než celá má dosavadní tvorba. To mi vnuklo myšlenku, že to může být ta moje cesta. Jde jinak o kabelku Choices, která je dodnes mým bestsellerem,“ upřesňuje mladá žena.
Ademi, což dnes už nejsou pouze kabelky, charakterizují neobvyklé barvy. Dále je to kůže, hravé tvary a variabilita ve smyslu využití produktů na více způsobů. „Asi 70 procent produktů tvoří kabelky, zbytek je oblečení a jiné doplňky. Časem chci přidat základní kousky jako trička. Taky osobně miluju bundy a ráda bych jednou navrhla svou vlastní,“ plánuje Mitrengová.
Do širšího povědomí zákazníků se její značka dostala díky sociálním sítím. „Začínala jsem na Instagramu, který mi na začátku sloužil jako portfolio a pak jako prodejní kanál. Později jsem vystavila produkty do kamenných obchodů, účastnila jsem se trhů a nakonec spustila e-shop. Dnes bych to udělala jinak, e-shop bych vytvořila dřív,“ připouští.
Za průlomový okamžik své dosavadní kariéry považuje Adéla Mitrengová nabídku návrhářky Jany Mikešové. „Oslovila mě a nabídla mi, že bych mohla začít prodávat produkty Ademi ve svém obchodě Kvartýr studio v Praze. Za své další úspěchy považuji přehlídku kolekce Re-start na Mercedes Benz Prague Fashion Weeku a ocenění Czech Grand Design 2022. Potěšila mě spolupráce se značkami Kinoko nebo Škoda Auto a časopisem Cosmopolitan na cestovní tašce,“ pokračuje.
Návrhářka původem z Třince je kreativní a neustále přichází s novými nápady. „Nedávno jsme rozšířili barevnou paletu o kolekci Frutta Fresca, v rámci které jsme upravili tvary oblíbených produktů a přidali lehké oblečení na léto. V říjnu plánujeme řadu novinek, o kterých zatím můžu říct jen to, že jsou inspirované baseballem, ale stále si zachovávají ženskost a funky prvky. Kromě tašek chystáme i úplně nové typy produktů,“ předesílá.
Adéla Mitrengová už absolvovala dvě stáže v cizině. „V zahraničí fungují módní domy a dílny, které nabízí spoustu pracovních a studijních příležitostí. U nás se tyto domy ruší, nemá tě kdo zaměstnat, a tak si návrháři často musí zakládat vlastní značky, kterých je tu hodně a často dělají podobné věci. Je těžké se uživit a stejně tak se učit od zkušenějších designérů,“ srovnává.
Úspěšná návrhářka navázala spolupráci se šicí dílnou na Šumavě. „Své produkty si už sama nešiji. Návrhář je nemusí sám vyrábět, měl by se ale v technologickém procesu vyznat, aby mohl výrobcům říct, co od nich vyžaduje,“ tvrdí mladá žena a přikládá několik užitečných rad pro ty, kteří by se chtěli uplatnit jako návrháři nebo designeři. „Je dobré začít alespoň základním vzděláním v oboru nebo kurzem. Návrhář by se také neměl bát zariskovat a prezentovat se třeba na sociálních sítích. V tomto bývají hodně přínosné stáže v zahraničí, kde člověk zjistí, jak to chodí,“ radí svým potenciálním následovníkům.
Doporučuje jim, aby se rovněž obrnili trpělivostí. „Je potřeba investovat peníze i čas. Většinu věcí, včetně ekonomiky značky, jsem dlouho řešila sama. Teprve teď začínám tvořit tým, ale to s sebou nese další náklady. Trvá to, než člověk začne vydělávat. Na druhou stranu je to taková 3D tiskárna na sny. Je krásný pocit vidět někoho nosit věc, kterou člověk navrhne,“ přiznává s úsměvem Adéla Mitrengová. Její produkty lze zakoupit na jejím e-shopu a také v kamenném obchodě Kvartýr studio v Praze.