Policisté v kraji během loňského roku odhalili 27 999 přestupků týkajících se způsobu jízdy, což odpovídá meziročnímu nárůstu o více než 14 procent. „V této oblasti pozorujeme markantní zvýšení neukázněnosti, nedostatku ohleduplnosti a porušování řízení se signály a dopravním značením,“ řekl novinářům vedoucí krajské dopravní policie Jiří Zlý. Za více než sedm a půl tisíce z těchto přestupků mohli řidiči, kteří za jízdy drželi telefon nebo se jinak nevěnovali řízení.
„Nejde jen o užívání mobilních telefonů za jízdy, ale i dalších zařízení. Tento nešvar budeme postihovat velmi přísně.“Tomáš Kužel, ředitel moravskoslezské policie
Strážci zákona proto podobně jako minulý rok zařadili tento prohřešek na list priorit, které budou důkladně kontrolovat. „Nejde jen o užívání mobilních telefonů za jízdy, ale i dalších zařízení. Tento nešvar budeme postihovat velmi přísně. Vydal jsem pokyn celému krajskému oddělení i policistům na všech dopravních odděleních a dopravních službách v kraji, aby nepřehlíželi takové chování řidičů. Má totiž, byť se to jeví jako marginálie, fatální následky,“ uvedl ředitel moravskoslezské policie Tomáš Kužel a dodal, že přestupek hodlají pokutovat v maximálních výších.
Co takové jednání řidičů způsobuje, uvedli muži v uniformách záhy. „To, že řidič spustí třeba jen na několik vteřin oči z vozovky a dění okolo sebe a jede stejnou rychlostí, bývá velký průšvih. Buďto se může změnit situace před vozidlem, které tím narazí do překážky, třeba chodce, nebo může vjet i do protisměru. Ty následky pak bývají fatální,“ popsal Tomáš Kužel.
Za další prioritu si krajská policie zvolila dodržování jízdy ve správných pruzích. Podle odborníků jsou tyto prohřešky nejzřetelnější na tříproudých silnicích. „My takových sice mnoho nemáme, přesto existují. Příkladem je třeba dálnice před Českým Těšínem nebo ta směrem na Olomouc. Lidé na takových úsecích jezdívají vesměs v prostředním pruhu, a do pravého se jim příliš nechce. Myslí si, že jedou správně a že pravý pruh je určen kamionům,“ poznamenal Kužel. Zároveň však dodal, že tak tomu není a základním pravidlem silničního zákona je povinnost ježdění vpravo.
„To pak platí i ve městech. Jestli někdo jezdí v levém pruhu a ty napravo od něj jsou volné, nedodržuje základní pravidlo jízdy vpravo. Až pak platí další paragrafy dovolující předjíždění, podjíždění, objíždění a podobně. Základní premisou je však jízda vpravo,“ poznamenal ředitel krajské policie. I tyto prohřešky muži zákona hodlají pokutovat v horní hranici sazby, protože podle nich vyvolávají na silnicích napětí a jsou bezohledné k druhým řidičům.
„Pokud některý ze šoférů potřebuje z jakéhokoli důvodu jet rychleji a jiný mu v tom brání, vzniká nervní situace. Ten, jenž dojíždí, podjet auto před ním v pravém pruhu nesmí, protože páchá přestupek. Může tedy jet trpělivě za tím prvním, nebo na něj začne blikat. To ale může vyvolat problém a u ješitných dojít až k pronásledování. Nervozita řidičů je pak na hraně únosnosti, a i z toho vznikají nehody,“ doplnil Kužel.
Také další své letošní prioritě se policisté věnovali už minulý rok. Ta vychází ze statistiky zranitelnosti chodců, cyklistů a motocyklistů. Ti jsou totiž podle odborníků nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu, protože nejsou chráněni žádnými bariérami s bezpečnostními prvky.
„Této problematice jsme vloni věnovali mnoho preventivních akcí. Zdůrazňovali jsme základní premisu, kterou by měl chodec splňovat, a tou je, aby byl viděn. A to nejen mimo obec, kde má povinnost nosit reflexní prvky, ale také v obcích. Jas pouličního osvětlení totiž mnohdy nebývá dostatečný. Chodci by měli být obezřetnější, protože právě tím chrání svůj život,“ upozornil ředitel krajské policie Tomáš Kužel.
Mezi dalšími policejními tématy pro letošek je i dohlížení na technický stav kamionů. „Někdy se nám totiž až točí hlava z toho, co na silnicích vidíme. Někdy se z toho kouří nebo teče olej, jindy zase mají nápravu úplně nakřivo,“ řekl Kužel. Kromě toho pak policisté hodlají i nadále zajišťovat bezpečný dopravní prostor, například za pomoci různých bezpečnostních prvků.