„Vzdáváme hold zlaté éře motosportu,“ uvedl hlavní organizátor akce Martin Gregor. „Je tu přehlídka konstruktérsky zajímavých aut a motorek. Stroje mají úžasnou historii, některé dosáhly obrovských úspěchů. Jsem rád, že zapojili i místní. Adam Klus i Danek Lazar přivezli kousky, o kterých možná ani nikdo netušil, že v Třinci jsou,“ pokračoval.
„Každý si najde svůj magnet. Srdce musí plesat nad tou krásou, zvukem. Jsem rád, že zapojili i místní. Adam Klus i Danek Lazar přivezli kousky, o kterých možná ani nikdo netušil, že v Třinci jsou.“Martin Gregor
Nejstaršími stroji jsou motocykl Norton CS1 z roku 1929 a vůz Austin Seven Ulster (1934). „Jsou boží,“ podotkl Gregor s tím, že skvostů je v areálu celá řada. „Každý si najde svůj magnet. Srdce musí plesat nad tou krásou, zvukem. Dnes mají auta plno elektroniky, čipy a nevidíš, co přesně stojí za výkonem. Tady si ale můžeš všimnout nejrůznější detailů, úprav. Třeba Ryba F3 z roku 1964 má motor z Warburgu. Je to originál, žádné sériově vyráběné auto,“ pokračoval.
Přihlásilo se zhruba šest desítek aut. „Někteří plánovali, že auto jen vystaví, ale nakonec jezdili všichni,“ pousmál se Gregor. Upřesnil, že rychlost v závodě nerozhoduje. „Jsou tu rozdílné stroje. Hlavní kritériem proto je, aby obě kola zajeli za stejný čas. Ve světě se tomu říká setinová rallye, jízda pravidelnosti. V závodě historických motokár jsme u nás zažili rozdíl pouhých šest tisícin sekundy,“ dodal.
Hlavní program potrvá v neděli do 16 hodin. Součástí je i exhibiční jízda F1. „Je určena pro zážitkové jízdy. Má proto trochu méně aerodynamických vychytávek a delší střední část, aby se do ní vlezli dva lidi. Ale je to rachot. Přestože se pohybuju v motorsportu dlouho, tak ještě třicet sekund po vypnutí motoru jsem měl zježené chlupy,“ přiblížil Gregor.
Ze vstupenek, které stojí 150 korun, vylosují vítěze, který bude moc jízdu v F1 zažít. Pro děti připravili nafukovací dráhu, na které se můžou projet v motokárách nebo na motorce.