Český železniční průmysl dál roste a je tahounem exportu

Českým firmám sdruženým v Asociaci podniků železničního průmyslu (ACRI) loni vzrostl meziročně obrat o 7 % na celkových 130 miliard korun. Sektor tak potvrdil stabilní růst, který významně podporují zakázky v zahraničí. Informovala o tom na tiskové konferenci v Praze Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).

Tisková konference v Praze prezentovala výsledky železničního průmyslu. Foto: pmj

„Jedná se o souhrnné výsledky obchodní činnosti za přibližně padesátku firem, které reprezentují drtivou většinu českého železničního průmyslu. Zaměstnávají na 22 tisíc lidí a na tvorbě HDP České republiky se společně podílejí jedním a půl procentem,“ řekla Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI. Sektor podle ní posledních několik let stabilně roste. Nepochybně se na tom podílejí zakázky pro zahraniční trhy.

První místo z pohledu obchodního objemu produkce českého železničního průmyslu tradičně připadlo na výrobu kolejnic a příslušenství pro železniční svršek a jedná se zejména o produkty společnosti Třinecké železárny, součást skupiny Moravia Steel.

Třinecké železárny jsou jediným výrobcem kolejnic a železničního příslušenství v České republice. V roce 2023 vyrobily 250 kt kolejnic a železničního příslušenství (v roce 2022 to bylo 248 kt kolejnic).

Na tuzemský trh loni dodaly 27 kt kolejnic včetně příslušenství železničního svršku. Z celkového objemu prodeje 250 kt firma 134 kt exportovala do zemí Evropské unie a dalších 89 kt kolejnic směřovalo do Kanady a do dalších exportních destinací. Celkový vývoz za hodnocené období dosáhl 89 % a odpovídá dlouholetému trendu.

„Mezi zajímavé exportní zakázky loňského roku patřila dodávka širokopatních kolejnic do Německa a také dodávka výhybkových a širokopatních kolejnic na Ukrajinu pro Ukrajinské železnice,“ doplňuje Henryk Huczala, technický ředitel Třineckých železáren. K úspěšným obchodům firma řadí také kolejnicový tendr pro Kanadu ve speciálních jakostech IH (Intermediate Hardness) a HH (Head Hardened).

Výrazné zastoupení v produkci firem železničního průmyslu mají drážní vozidla. Škoda Group je spolu se svými dceřinými společnostmi jedničkou mezi výrobci drážních vozidel v České republice. V roce 2023 se jí podařilo získat řadu významných zakázek v ČR i v zahraničí.

„Dodávky z našich nově realizovaných kontraktů budou probíhat v následujících letech a na výrobě se bude podílet i řada dalších českých firem. Mezi hlavními zakázkami, které jsme loni získali, jsou bezpochyby tramvaje pro německý Kassel, tramvaje pro Brno v rámci uplatnění opce, zcela nové tramvaje pro Prahu nebo italské Bergamo,“ vyjmenoval důležité kontrakty Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva a President regionů CZ/SK & Central East ve Škoda Group.

Společnost AŽD je významným dodavatelem technologických celků v oboru zabezpečovacích, sdělovacích, řídicích a komunikačních technologií dopravní infrastruktury. Rozhodující je orientace firmy především na oblast železniční dopravy.

Dalším z významných členů ACRI, je výrobce železničních dvojkolí a podvozkových součástí společnost BONATRANS. „V roce 2023 jsme se stali majoritním dodavatelem kol pro vozy metra v USA a v roce 2024 plánujeme svůj obchodní růst zaměřit na trhy ve Velké Británii, Skandinávii, Číně a Indii. V Itálii vstupujeme do segmentu kol pro vysokorychlostní vlaky,“ říká Jakub Weimann, člen představenstva a generální ředitel společnosti.

„Český železniční průmysl je úspěšný v mezinárodním měřítku. Společnosti sdružené v Asociaci podniků českého železničního průmyslu vyvážejí více než polovinu své produkce. A tento trend bude pokračovat,“ uzavírá Marie Vopálenská.

Další zprávy z regionu