Na výklopnících využívají moderní zařízení

V letošním roce to bude 30 let, co začal Martin Sikora pracovat na výklopnících v Třineckých železárnách. Za ty roky zná své pracoviště do posledního detailu a v současné době je předákem na směně B.

Martin Sikora ukazuje moderní zařízení Innofreight. Foto: tm

Pracovníci na výklopníku mají za úkol převzít materiál z vagonů a předat jej dále do výrobního procesu. „Palivem a dalšími bazickými přísadami zásobujeme aglomerace, aglorudy, koncentráty, bazickými přísadami a druhotnými surovinami pak homogenizační skládky, kde se materiál vrství a ukládá pro další použití,“ nastínil Martin Sikora s tím, že v praxi využívají dva druhy výklopu. Sklopné vagony vyklápějí na plošinových výklopnících. Nové (kontejnerové) se klopí na moderním zařízení Innofreight, které mají k dispozici druhým rokem.

„Innofreight je něco úplně jiného, protože zvládneme vyklopit více materiálu za méně času a v méně lidech při obsluze,“ vysvětlil Sikora, jehož směna začíná převzetím pracoviště. „Projdeme si celý provoz, zkontrolujeme bezpečnostní prvky, pořádek a u Innofreightu i hydraulická zařízení. Poté zkontrolujme, zda souhlasí přivezený materiál. Jestli vše sedí dle papírů,“ pokračoval předák.

Když se na šichtě daří, zvládnou za směnu vyklopit 25 vagonů s kontejnery, které jsou čtyři na každém z vagonů. Čelně sklopných vagonů se dá za směnu vyklopit až 40.

„Hodně záleží i na ročním období. V létě je teplo, v zimě zima. V zimě to máme náročnější. Materiál je zmrzlý, někdy musíme použít krumpáč a sbíječku a materiálu pomoci. Je to fyzicky náročnější,“ vysvětlil Sikora. V zimě si mohou pomoci i rozmrazovnou. „Letos jsme ji použili při únorových mrazech. Ale zimy už nejsou, jak bývaly kdysi. Byly tužší. Nyní stačí, aby byl vagon v rozmrazovně pár hodin. Kdysi tam musel být i celou směnu, aby rozmrzl a šel vyklopit,“ vysvětlil Sikora a dodal, že rozmrazovna čítá tři haly, do kterých se vejde po 13 vagonech.

S Martinem Sikorou je na směně ještě 9 kolegů – od obsluhy jámy, plošin, až po strojníky. „Bývalo nás více, ale Innofreight nám práci hodně ulehčil. Ze čtyř starých výklopníků používáme v současné době už jen dva,“ uzavřel Sikora.

Další zprávy z regionu