Ocelové lávky přes vodní toky usadili na milimetr přesně

Dvě ocelové lávky v okolí Hlučína zhotovila firma Strojírny a stavby Třinec (SaS). Před několika dny je nainstalovala přes dva vodní toky. Hlavní nosné trubky konstrukcí dodal provoz Válcovna trub Třineckých železáren v Ostravě-Vítkovicích.

Pokládku 92tunové lávky přes řeku Opavu zajišťoval jeřáb s 450tunovým protizávažím. Foto: SaS

Nové lávky přes řeku Opavu i přes potok Juliánku mají sloužit pěším i cyklistům, vznikly totiž v rámci I. etapy Sanace, rekultivace a revitalizace území po těžbě štěrkopísku u Hlučína, jejímž investorem je Ministerstvo financí České republiky.

Stavebníkem je město Hlučín, generálním dodavatelem je společnost Gardenline. Je to jedna z řady zakázek, které SaS realizuje vedle výroby technologických celků pro mateřskou společnost Třinecké železárny. Do svého pestrého portfolia si nyní připsala zhotovení obou lávek v okolí Hlučína.

Lávka přes Opavu
Lávku přes Opavu, která má rozpětí 56,4 metru a váží 92 tun, vyráběli v SaS tři měsíce, další 4 týdny probíhaly natěračské práce.

„Konstrukci jsme zhotovili ze tří dílů, které jsme převáželi vozidly s nadměrným nákladem. Finální montáž jsme zajistili na místě stavby a pro uložení na opěry jsme museli použít obrovský jeřáb s 450tunovým protizávažím.

Zvedání konstrukce a její následné položení samozřejmě doprovázela nervozita, ale vše sedlo na milimetr,“ přiblížil průběh prací vedoucí projektu Jan Plonka ze SaS.

Lávka přes Juliánku
Menší lávka o rozpětí 16 metrů a váze 12,5 tuny putovala nad Juliánku v celku. Trubky použité na tuto konstrukci byly podobně jako u první lávky vyrobeny v provoze Válcovna trub Třineckých železáren.

U obou realizací společnost SaS zajišťovala výrobu, dodávku a montáž nosné konstrukce, ale i spodní stavbu, kterou měl v režii Robert Kantor z provozu Stavební dílny.

„Obě lávky se nacházejí v bezprostřední blízkosti přírodního Hlučínského jezera, proto stavební podmínky nebyly nijak jednoduché. A to hlavně na jaře, kdy došlo ke zvednutí hladiny toků,“ přiblížil ředitel SaS Marian Czyž, který je s výsledkem spokojen. Podle něj je tato prestižní zakázka důkazem toho, že společnost SaS má v mostním stavitelství své místo.

Další zprávy z regionu