Oceňují to všichni bez rozdílu věku. „Chodník tam opravdu chyběl. Cesta je frekventovaná a v zimě často i hladká. Chůze po krajnici byla opravdu nebezpečná,“ přiblížila žena z Bystřice. Jak také řekla, chodník pomáhá, ale bohužel na něm někteří nechávají stát auta, takže chodci musí zase vstupovat do vozovky.
Výstavba chodníku začala minulý rok krátce po skončení letních prázdnin. „Je dlouhý 1 600 metrů. Začíná u restaurace Bowling a končí na hranici s Nýdkem. Musím ale přiznat, že stavba to nebyla vůbec jednoduchá,“ svěřil se starosta Bystřice Roman Wróbel.
Zmínil například, že stavbařům dělaly problémy technické parametry chodníku, členitost terénu, vlastnické poměry, křížení různých sítí. „Do toho nám vstoupila oprava jednoho propustku i pokládka kabelu nízkého napětí. Takže těch technických záležitostí, které jsme museli řešit za provozu, bylo skutečně dost a dost. Nicméně se povedlo a jsme za to moc rádi,“ pokračoval starosta. Připomenul, že nešlo pouze o stavbu samotného chodníku, ale i o opěrné zdi, palisády (vyztužení části chodníku), ale také o náročnou stavbu lávky.
Výstavba chodníku stála zhruba 28 milionů korun. Bystřice ale byla úspěšná v získávání dotace, podařilo se jí vyjednat podporu ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Z uznatelných nákladů, které činily asi 20 milionů korun, obec získala celých pětaosmdesát procent, což je zhruba 17 milionů.
„Kdybych to řekl obrazně, realizací tohoto projektu jsme vymetli jednoho kostlivce ze skříně. Nebudete mi věřit, ale debata o tom, že by se měla postavit spojnice pro pěší mezi Bystřicí a Nýdkem, je stará dobrých třicet let. Patřím k pamětníkům, v zastupitelstvu obce jsem už třiatřicet let, a tak vím, že už tenkrát jsme o tom diskutovali, ale vždy z toho z nějakého důvodu sešlo,“ pokrčil rameny Wróbel.
Obec měla při stavbě chodníku hned dvakrát štěstí. Spolupracovala s firmou, která odvedla kvalitní práci, a navíc zvládla i náročné covidové období, kdy měly firmy problémy se zaměstnanci. Dále pak stavbu vysoutěžila dříve, než došlo k enormnímu nárůstu cen nejen za práci, ale hlavně za stavební materiál. „Chodník je už nyní hojně využíván a bezpečnost chodců je tak nesrovnatelně větší. Jeho stavba samozřejmě omezila život občanů a řidičů, probíhala za provozu a dopravu řídil semafor. Ale všichni jsme to zvládli a všem patří dík,“ dodal starosta.