Chrámem se nesly tóny Loutny české

Nevšední hudební zážitek připravil posluchačům český barokní vokálně-instrumentální soubor Ensemble Inégal. Ve farním kostele v Jablunkově v jeho podání zazněla o víkendu Loutna česká rytíře Adama Václava Michny z Otradovic.

V kostele Božího těla koncertoval sbor ověnčený mnoha úspěchy. Foto: ba

„Michnovo dílo pojednává o mystickém sňatku mezi lidskou duší a Bohem. Duše, která se zříká všech světských radostí, vystupuje jako nevěsta, Bůh jako ženich,“ předeslal dirigent a umělecký vedoucí souboru Adam Viktora, který hrál na varhany. Houslí se chopily Magdaléna Malá a Simona Tydlitátová, na violoncello hrál Libor Mašek a na teorbu Jan Čižmár. První hlas zpívala Gabriela Eibenová, druhý Daniela Čermáková.

„Naše vystoupení se skládalo z výběru nejdůležitějších slok, které k jednotlivým třinácti písním náleží a ukazují celý příběh ve zkrácené podobě,“ řekla sólistka Daniela Čermáková.

Loutna česká je téměř kompletní pouze osm let. Nejznámější českou barokní sbírku bylo možné zrekonstruovat do původní podoby díky unikátnímu nálezu notového zápisu prvních houslí.

„Zatímco druhé housle se nikdy nenašly, ztracený part prvních houslí v roce 2014 náhodně objevil ve Vlastivědném muzeu ve Slaném muzikolog Petr Daněk. Do té doby se Loutna česká pokládala za dílo, které je potřeba dotvořit. Různí upravovatelé dokomponovávali chybějící mezihry, anebo to hráli bez nich,“ vysvětlil Adam Viktora.

Ensemble Inégal je všestranné hudební těleso, které na začátku nového milénia vzniklo v Praze. Koncertuje na nejprestižnějších hudebních festivalech v řadě evropských zemí, kde pravidelně sbírá významná ocenění.

Soubor se pyšní širokým repertoárem, zaměřuje se na hudbu od renesance až po současnost. Posluchačům zprostředkovává nově objevené anebo znovuobjevené, skladby českých barokních skladatelů a díla dochovaná v českých archivech.

Další zprávy z regionu