Kantorům SOŠ se online výuka líbí, studenti jim ale chybí

Když vláda rozhodla nečekaně o dočasném uzavření škol, ocitli se i učitelé Střední odborné školy Třineckých železáren (SOŠ TŽ) v situaci, kterou dosud nikdo z nich nezažil. S novinkami už se však sžili. Chybí jim ovšem osobní kontakt se studenty.

Zuzana Ligocká si posteskla, že jí učení bez žáků bere radost z práce. Foto: škola

Hned po vyhlášení nouzového stavu se sešli kantoři v aule a nastavili pár principů, které nevycházely ze žádné zkušenosti. „Proběhlo školení všech učitelů k výukovým zdrojům našeho školního systému, naučili jsme se, kam a jak ukládat pracovní list, učební text a jak ho přiřadit třídě. Uvědomovali jsme si, že moc vedlejších předmětů na střední škole nemáme a ani s pomocí rodičů při vysvětlování nového učiva počítat nemůžeme,“ začala líčit zástupkyně ředitele SOŠ TŽ pro výuku Jana Kahánková.

Maturity i závěrečné zkoušky jsou za dveřmi a nedaly možnost počkat, až se všichni vrátí do školy. „Začali jsme pracovat nejdříve ve škole, ještě jsme stihli sdílet své nápady během obědové přestávky v jídelně, zaradovali jsme se nad testovou aplikací Kahoot a najednou jsme byli na home office. Sami, a měli jsme učit z domu, online,“ usmála se zástupkyně.

„Ze začátku měli problém i žáci, všichni neznali formulář Úložiště výukových zdrojů, nemohli najít úkoly. Pak přišly vypracované úkoly a naše práce se skládala ze systematického otevírání souborů. Pak opravování a předávání zpětné vazby, co je třeba změnit, upravit a proč, aby měl lepší hodnocení,“ pokračovala. „Dostali jsme velké množství odkazů na využití elektronických online materiálů různých soukromých vzdělávacích institucí, které je po dobu uzavření škol zpřístupnily zdarma,“ kvituje Jana Kahánková.

Jana Kahánková přiznala, že si učitelé najednou postupem času uvědomují, jak moc jim chybí osobní kontakt s žáky. „Nevidíme jejich Aha efekty, případně nechápající pohledy při výkladu nové látky, chybí nám jejich vtipné poznámky, komunikace o přestávkách. Jsou součástí našich životů,“ povzdechla si.

Na druhé straně se učitelům zalíbily nástroje online výuky, které by tak aktivně bez této situace nepoznali. Začínají proto plánovat, jak je využijí v rámci běžné výuky v dalších školních letech.

„Prošli jsme si interaktivním webinářem a učení online mnozí z nás zařadili do svých používaných metod. Máme pocit, že počítačové kompetence u žáků se také výrazným způsobem zvýšily. Plánujeme, že příští rok seznámíme žáky s výukovými zdroji našeho školního systému a budeme důsledněji procvičovat zásady psaní e-mailů, které zajistí lepší orientaci v přijatých vypracováních,“ plánuje Jana Kahánková.

Učitel Martin Svoboda při online výuce. Foto: škola

Také další kolegové se postupně z nového stylu výuky už otřepali. „Se žáky komunikuji prostřednictvím e-mailu, školního softwaru SOLu a k výuce používáme navíc online aplikaci na testy, YouTube na videa a odkazy na odborné články v e-časopisech,“ popsala například styl práce učitelka logistiky Zuzana Ligocká. Chválila, že studenti maturitních oborů spolupracují na 99 procent, u výučních oborů je to trochu horší. „Ale nic si z toho nedělám, až se žáci objeví ve škole, vše si vyžádám zpětně, pokud nebudou mít úkoly vypracovány, dostanou z úkolů nedostatečně,“ řekla. I tato učitelka si však posteskla, že jí tento způsob výuky vzal radost z učení.

„Myslím si, že si každý našel cestu k online výuce. Mně nejvíce pomohly sociální sítě, jelikož 99 procent studentů sociální sítě využívá,“ prozradil učitel Martin Svoboda. Pochválil, že studenti z osmdesáti procent pracují a snaží se. „Někteří mi napsali přes spolužáky, že nemají internet, mobil nebo počítač nebo mají jiný problém, který ovlivňuje jejich aktivní účast. Na závěr bych řekl, že výuka online je velice náročná na přípravu, ale na druhou stranu potřebná. Je to budoucnost,“ dodal.

Aktivní je rovněž učitel ICT a tělesné výchovy Tomáš Sikora. Přišel např. na to, jak donutit studenty se hýbat. „Rozhodl jsem se žáky oslovit osobně a natočil jsem jim krátké video. Tímto jsem jim sdělil instrukce, že mi mají poslat své selfie při pohybové aktivitě. Některá moc zajímavá selfie již posílají,“ je spokojen.

Další zprávy z regionu