Poslední československá námořní loď, která nese hrdý název Třinec, kotví v současné době v nizozemském Rotterdamu. Z něj by měla do polského Štětína vyrazit na přelomu let 2026 a 2027. K nám do České republiky se jednotlivé části lodi dostanou postupně.
„Půjde o zhruba 40 procent lodi, část kapitánského můstku a větší část přídě. To vše by mělo skončit v našem muzeu, které za projektem záchrany stojí,“ poukázal Martin Bednář z České lodní společnosti, která provozuje Námořní muzeum ve Veletově na Kolínsku.
Akce to nebude snadná, a už vůbec ne levná. Náklady na sanaci a přesun lodi odhaduje Martin Bednář na 10 až 20 milionů korun. „Do Polska potáhnou Třinec tři obrovské remorkéry. V Polsku loď vyrobili, takže ji umí opravit a demontovat. K nám se části dostanou po řekách,“ pokračoval Bednář.
Samotného ho překvapilo, v jak dobrém stavu loď po padesáti letech užívání je. Trup má v perfektním stavu, nástavba je na tom o něco hůř, protože nebyla opečovávaná, ale interiér a další části jsou v pořádku.
„Navíc se nyní po letech objevil dokumentární snímek polské televize, který pojednává o výrobě lodi a jejím prvním spuštění na vodu. Jednáme s vlastníky filmu a těšíme se, až jej zhlédnou lidé v muzeu i v samotném Třinci,“ prozradil novinku Martin Bednář.
Kotva pro Třinec
Do projektu Třinec jede domů se zapojují i Třinecké železárny a statutární město Třinec. To má zájem o kotvu, kterou hodlá vystavit ve veřejném prostoru. „Kotva je pro naše město silným symbolem, a to nejen z pohledu historie, ale i budoucnosti. Na náměstí T. G. Masaryka nyní připravujeme revitalizaci s vodním prvkem, a právě kotva se stane ozdobou tohoto místa,“ prozradila primátorka Třince Věra Palkovská.
Pokračovala, že na projekt Třinec jede domů, připomínající lodní historii a odkazující také na práci našich třineckých huťařů, naváže projekt Zakotvi v Třinci.
„Kotva je totiž i poselstvím, protože zakotvit znamená nejdříve studovat, cestovat, nabrat zkušenosti ve světě, ale nakonec se vrátit, usadit se, najít svůj domov tady a začít psát další nový příběh,“ doplnila primátorka.
V Nizozemí si nyní loď pronajímá přepravní společnost, která s ní aktivně pracuje v oblasti skladování a logistiky komodit. Loď Třinec je dlouhá zhruba 199 metrů a široká 24,5 metru. Po 23 letech aktivní plavby zakotvila v Rotterdamu, kde se stala pod jménem Marcor Bulk skladovacím plavidlem sypkých materiálů, což ji zachránilo před likvidací. Nizozemská firma však postavila nové překladiště na souši, loď už proto nemá využití a hrozilo jí sešrotování.