Nádraží, či zastávka?

Vlaková zastávka v centru a nádraží. Dvě místa, dva tábory cestujících rychlíky. Zatímco jedni na zastávku v Lyžbicích nedají dopustit, podle jiných by dálkové spoje měly zastavovat na nádraží, které poskytuje dostatečné zázemí.

Ilustrační foto: archiv

Během všedních dnů mohou cestující ve směru na Ostravu nastoupit v Třinci centru do sedmi rychlíků Českých drah, šest rychlých spojů odtud vypravuje společnost RegioJet a dvakrát vyjíždí Leo Express. Přitom z výše uvedených jen jeden spoj, a to Českých drah, zastaví i v následující stanici Třinec. Právě proto se do rukou zastupitelů dostala písemnost, v níž občan žádá o to, aby se Centrum stalo zastávkou jen osobních vlaků a národní dopravce využíval k zastavování rychlíků nádraží.

„O tom, kde budou rychlíky Českých drah stát, rozhoduje ministerstvo dopravy,“ uvedla problematiku primátorka Věra Palkovská a dodala: „Po řadách jednání jsme se však dohodli s Českými drahami alespoň na tom, že dva noční spoje budou stát na nádraží,“ doplnila s tím, že snahou města vždy bylo a je, aby rychlíky zastavovaly stejně jako regionální spoje jak v Centru, tak na nádraží. „Město s rozhodnutím ministerstva, ač po každoročně se opakujících vyjednávacích snahách, nemůže nic dělat,“ dodala.

Třineckým nádražím většina rychlíků jen projíždí. Foto: archiv

Pro národního dopravce je podstatná především dostupnost. „Velmi výrazná část osídlení v samotném Třinci je v docházkové vzdálenosti 15 minut od zastávky Třinec centrum, což je nesporným a zásadním přínosem zastavování v centru,“ zdůvodnil v dopise výhodnost zastávky v Lyžbicích Ondřej Michalčík, ředitel odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy, pro které by bylo obsluhování obou třineckých vlakových bodů přepravně nepřiměřené a neopodstatněné.

Téma zastavování rychlíků se v hutnickém městě zrodilo před pěti lety, krátce po zprovoznění zastávky v Lyžbicích. Tehdy chtěli mnozí cestující nasedat do rychlíků právě v centru. A na jejich poptávku promptně zareagovali také dopravci.
„Vlaky společnosti RegioJet zastavují v zastávce Třinec centrum, protože je to výhodnější a dostupnější pro většinu cestujících. RegioJet se vždy snaží zastavovat tam, kde může zastávku nejlépe využít většina cestujících,“ okomentoval mluvčí žlutého dopravce Aleš Ondrůj s tím, že stejně tomu bude i s platností od nového jízdního řádu v prosinci.

Část cestujících by však ráda vrátila rychlíky na nádraží. Zchátralou budovu před třemi lety rekonstruovaly České dráhy a ta tedy nyní poskytuje moderní a komfortní zázemí s parkovištěm a dostupnou MHD, která cestující rozveze po celém městě. Konečné rozhodnutí, kde vlaky zastaví, je však vždy na dopravcích.

Další zprávy z regionu