Nová silnice má zlepšit plynulost dopravy, zefektivnit operativnost složek integrovaného záchranného systému i zklidnit život v centru obce. Náklady na stavbu se odhadují na 150 milionů korun.
O potřebnosti zmiňované silnice minulý týden debatovali primátorka Třince Věra Palkovská a starosta Jablunkova Jiří Hamrozi spolu se zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Nová komunikace o šířce 9,5 až 11,5 metru má vést částečně zastavěným územím, ale i volnou krajinou. Součástí stavby budou i přeložky inženýrských sítí a nutná technická infrastruktura.
Potřebu takové stavby zdůrazňuje starosta Jablunkova Jiří Hamrozi i za Sdružení obcí Jablunkovska: „Když se na obchvatu něco stane nebo probíhají opravy, v regionu to okamžitě způsobí obrovské dopravní zácpy. Přivaděč nám zajistí potřebnou alternativu,“ vysvětlil Hamrozi.
Hlavním důvodem ale podle něj zůstává bezpečnost a plynulost dopravy. „Lidé z Mostů roky upozorňují na to, že tranzitní doprava snižuje kvalitu bydlení v obci. Přivaděč přinese větší klid, méně hluku a bezpečnější prostředí,“ vysvětlil Jiří Hamrozi, který s žádostí o podporu projektu oslovil primátorku Třince Věru Palkovskou.
Ta je přesvědčena, že pro Mosty i pro celé Jablunkovsko je přivaděč zásadní. Proto se v této záležitosti obrátila na generálního ředitele ŘSD Radka Mátla, který se minulý týden přijel osobně přesvědčit o potřebnosti stavby. Podle svých slov je připraven realizaci stavby podpořit.
„Po osobním poznání důvodů, které podporují výstavbu přivaděče, považuji plánovanou komunikaci za velmi přínosnou z hlediska zlepšení dostupnosti. S projektem se v oblasti počítá dlouhodobě. Pokud Ministerstvo dopravy záměr schválí, jsme připraveni zahájit jeho přípravu,“ uzavřel generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Stavba má také zásadní bezpečnostní rozměr. Přes Mosty u Jablunkova totiž dnes projíždí nejen osobní auta, ale také těžká tranzitní doprava.
„Pro nás je důležité, že přivaděč zajistí lepší podmínky nejen pro řidiče, ale také pro složky integrovaného záchranného systému. V případě nehody nebo požáru se dostanou na místo rychleji a bezpečněji, zejména v zimních měsících, kdy je současná cesta obtížně sjízdná,“ zdůraznil významnost projektu také Tomáš Opěla z ostravské správy ŘSD.
Celkové náklady na stavbu se odhadují na 150 milionů korun bez DPH. Projekt už získal podporu Ministerstva dopravy a nyní se připravuje dokumentace proveditelnosti. Podle současných odhadů by k realizaci mohlo dojít mezi lety 2030 a 2032.