Ombudsmani řešili i natáčení zdravotníků

Natáčení zdravotníků na mobilní telefony nebo nezkušenost začínajících lékařů, kteří si neumí poradit s krizovými situacemi na pracovišti. Taková témata řešili minulý týden nemocniční ombudsmani na své konferenci v Třinci.

Posláním zdravotníků je léčit. Musí ale umět i komunikovat s pacienty. Foto: Agel

Jedním z hlavních témat konference, kterou minulý týden pořádala Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR, bylo, jak posílit spolupráci asociace se středními zdravotnickými školami i univerzitami.

„Ukazuje se totiž, že mladí zdravotníci nedokáží řešit různé krizové situace s pacienty. Školy je sice naučí, jak léčit, ale jak reagovat na stížnosti, jak zklidnit rozčíleného člověka, tak s tím si často nevědí rady,“ podotkl předseda asociace a ombudsman Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov Petr Ballek.

Podle něj by ombudsmani mohli díky užší spolupráci předávat školám své zkušenosti, seznamovat je s praktickými příklady, případně se podílet na výuce formou přednášek.

Právě nedostatky v komunikaci mezi zdravotnickým personálem a pacienty jsou podstatou většiny stížností, kterými se ombudsmani zabývají.

Zástupci asociace upozornili například i na to, že narůstá počet pacientů, kteří si zdravotníky nahrávají.

„Vztah pacienta s lékařem by měl být postaven na respektu a důvěře. To ale jde těžko, když člověk míří na zdravotníka svým mobilem a vše si nahrává,“ poukázal Petr Ballek.

A jak by na tuto situaci měl lékař zareagovat? „V klidu pacientovi vysvětlit, že podle zákona sice na nahrávku má nárok, ale že ji nesmí vystavit třeba na sociálních sítích nebo ji využívat pro dehonestující kampaň,“ vysvětlil místopředseda asociace a ombudsman Nemocnice Třinec-Sosna Václav Polok.

Další zprávy z regionu