Žena na internetu objevila reklamu nabízející investice do akcií společnosti ČEZ s přiloženou fotografií prezidenta republiky, která ji zaujala. „Po vyplnění registračního formuláře jí telefonicky kontaktoval údajný makléř, který ji instruoval ke stažení aplikace umožňující vzdálený přístup do telefonu i počítače, čímž volajícímu umožnila přístup nejen do svých zařízení, ale také ke svému bankovnímu účtu. Poté si na jeho doporučení za účelem investic do akcií sjednala půjčku ve výši 400 tisíc korun,“ popsala případ policejní mluvčí Kateřina Kubzová.
O několik dní později ji zavolal stejný muž s požadavkem, aby se přihlásila do internetového bankovnictví. Následně prostřednictvím vzdáleného přístupu převedl zapůjčené finanční prostředky se souhlasem a potvrzením poškozené na burzovní účet, který si pro investování na jeho doporučení zřídila. Další týden ženě opět zazvonil telefon. Poškozená volajícímu natolik důvěřovala, že si na svých účtech ani neověřovala pohyby či případné zhodnocení peněz. „Dotyčnému pak znovu umožnila převod tentokrát svých naspořených finančních prostředků ve výši 250 tisíc korun na neznámý účet. Na jeho další doporučení si důvěřivá žena sjednala opět půjčku, tentokrát na 460 tisíc korun. I tyto peníze makléř převedl.
„Žena tak přišla o víc jak milion korun. Třinečtí kriminalisté ve věci zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestných činů podvod a neoprávněný přístup k počítačovému systému a neoprávněný zásah do počítačového systému nebo nosiče informací,“ upřesnila mluvčí.
Policie proto varuje všechny, aby nevěřili zázračnému zhodnocení peněz, i když jej slibují známé osobnosti ať už z politického, kulturního či sportovního prostředí. Ve skutečnosti dochází pouze ke zneužití jejich identity. „Před samotnou investicí si zjistěte co nejvíce informací a také si ověřte věrohodnost společnosti a finančních poradců. A především nikomu neposkytujte své osobní či platební údaje, stejně tak nikdy neumožňujte cizím osobám vzdálený přístup ke svému počítači, telefonu či obdobnému zařízení,“ obrací se na čtenáře Třineckého hutníku policie.
Jen za měsíc prosinec evidují policisté v Moravskoslezském kraji 26 případů v souvislosti s podvodnými investičními platformami s celkovou škodou 6,5 milionů korun. Podvodné reklamy na internetu, ať už v psané podobě nebo formou reklamních klipů, mají za cíl přesvědčit občany o výhodách investic. Často jsou spojovány například se společností ČEZ či dalšími společensky známými osobami. Najdou se i takové reklamy, které nabízí z investovaných šesti tisíc korun zhodnocení za dva týdny na 170 tisíc korun. Lidé bohužel často těmto podvodným reklamám se známými osobnostmi věří, registrují se a zpřístupní své bankovní účty podvodníkům.