Požárů elektrokoloběžek i elektrokol přibývá

Požár během nabíjení elektrokoloběžky, ohněm zachvácený servis kol. Od nového roku v Moravskoslezském kraji hasiči evidují pět případů, kdy se vzňala baterie kola či koloběžky. Statistiky ukazují na dramatický nárůst těchto zahoření.

Třinecký prodejce elektrokol ukazuje, jak se má zacházet s baterií. Prodlouží se tak i její životnost. Foto: mr

„Za poslední roky je vidět dramatický nárůst požárů elektrokoloběžek. V roce 2018 jsme evidovali v České republice celkem pouze dva, v roce 2022 to již bylo 26. Ještě dramatičtěji pak působí škody způsobené těmito požáry. Zatímco v roce 2018 to bylo 80 tisíc korun, loni se celková škoda vyšplhala již na více než 17 milionů korun,“ shrnula mluvčí Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje Kamila Langerová. Trend je podle ní důsledkem masivního rozšiřování elektrokoloběžek a poslední dobou i elektrokol.

V regionu došlo k požáru servisu kol v Českém Těšíně v důsledku závady baterie elektrokola před několika týdny. Na místě zasahovaly tři jednotky hasičů. Odborníci se shodují, že takový požár je o to nebezpečnější, že při zahoření vzniká poměrně velký a špatně uhasitelný žár. Cyklisté se ale bát nemusí, při dodržování zásad nebezpečí nehrozí.

Pozor na e-shopy
„Pokud by nějaký problém s baterkami existoval, určitě bychom je sami neměli. Ruku do ohně bych ale nedal za baterie, které si lidé nechávají dovážet z čínských e-shopů,“ je přesvědčen prodejce Michal Rucki. Není totiž známo, jak se tam zboží vyrábí.

Upozornil také, že když se zasílá baterie přepravní společností, musí být uložena ve speciální přepravce, právě kvůli bezpečnosti. „Zákazníkům také vysvětlujeme, jak se k baterii mají správně chovat. Například že nesmí projít zimou, nebo že když se nepoužívá, měla by se jednou za dva až tři měsíce nabít,“ doplnil.

Riziko u nabíjení
Mluvčí hasičů Kamila Langerová upozornila, že nejvíce rizikovým dějem je proces nabíjení akumulátoru. „Proto není vhodné, a často i výrobcem v návodu zakázané, nabíjení bez dozoru především v domácnostech. Lidé by je měli nabíjet v kontrolovaném neobytném či venkovním prostoru ideálně v kombinaci s dozorem uživatele v průběhu nabíjení,“ nastínila.

Po dokončení nabíjení je podle jejích slov nutné neprodleně odpojit akumulátor od zdroje napájení. Nenabíjené kolo je třeba uskladnit v nebytových prostorách s normálním prostředím či ve venkovním prostoru, který je v ideálním případě chráněn proti dešti a přímému slunečnímu záření. „Akumulátor je nejvíce rizikový při jeho plném nabití, proto je z pohledu eliminace rizik mnohem výhodnější udržovat při skladování akumulátor ve středně vybitém či částečně vybitém stavu,“ zdůraznila.

Celý článek najdete v dnešním Třineckém hutníku.

Další zprávy z regionu