Lidem v Bukovci se to nelíbí a starostka na to úřady a policii upozorňuje už několik let. Leč pouze s částečným úspěchem.
Zákazová značka je umístěna v místě rozdvojení silnice, odkud pak jedna vede do centra obce a druhá k hraničnímu přechodu. V opačném směru platí zákaz hned od vjezdu do České republiky.
Důvodem, proč v tomto úseku řidiči nákladních aut naložených dřevem riskují a projíždějí přes zákaz, je to, že hned za hranicí je pila. Zejména řidiči aut s polskou registrační značkou si takto zkracují cestu z české části Těšínských Beskyd ke zpracovateli dřeva. Trasou přes úsek se zákazem to mají na pilu stojící pár set metrů za hranicí jen několik kilometrů. Pokud by volili trasu přes hraniční přechod v Chotěbuzi, najeli by několik desítek kilometrů. Zřejmě proto řidiči nákladních aut riskují pokuty.
Trvá to už roky
„Je to letitý problém,“ říká starostka Bukovce Monika Czepczorová. Je to právě ona, kdo čas od času informuje policii, pokud je provoz na silnici vedoucí kolem lyžařského areálu Kempaland směrem k hranici intenzivnější.
„Policie vychází vstříc žádostem o kontrolu pokaždé, když ji o to požádá obec, ale i jednotliví občané. Máme také vypozorováno, že pokud se ve zmiňovaném úseku krajské komunikace vyskytuje policejní hlídka, průjezd nákladních aut je ojedinělý, nárazový,“ říká starostka Bukovce.
Policisté potvrzují, že o popisovaném problému vědí. A řeší jej v rámci zákona.
„Hlídky se v při běžném výkonu služby zaměřují mimo jiné také na dodržování tohoto dopravního značení, které je umístěno hned na hraničním přechodu. V případě zjištění porušení dopravních předpisů, včetně tohoto zákazu, řidiče sankcionují v souladu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích. Samozřejmě také reagujeme na vlastní aktuální zjištění a poznatky, rovněž tak na informace od veřejnosti,“ uvedla policejní mluvčí Kateřina Kubzová.
Doplnila, že jen v letošním roce policisté řešili několik porušení tohoto konkrétního zákazu.
Silnice je úzká a prudká
Zákazová značka v tomto úseku má své opodstatnění. Silnice vedoucí k hraničnímu přechodu je úzká a v jednom úseku prudká, což způsobuje problémy zejména v zimním období.
„Parametry krajské silnice v délce jednoho kilometru jsou pouhé cca čtyři metry, a to bez zpevněné krajnice. V minulosti se několikrát stalo, že vozidlo najelo na krajnici, strhlo ji a sjelo mimo vozovku. Kraji tak vznikla škoda,“ připomíná starostka Bukovce.
nízké pokuty
Zdůrazňuje, že je ráda za vstřícný postoj Policie České republiky, při řešení situace, kdy řidiči jezdí cestou, kterou nesmějí. Pokuty, které jim za to hrozí, ale podle ní situaci nevyřeší.
„Řidiči se neustále pokoušejí porušovat dopravní předpisy s tím, že zaplatí pokutu. Vyplatí se jim to. Tato skutečnost je pro nás znepokojující, a proto se snažíme situaci řešit aktivně ve spolupráci s policií na zvýšení kontrolních opatření a zvažujeme další kroky, jako je instalace kamerového systému. Pokud se ale nenavýší pokuty na částky obdobné v Rakousku, nezvýší se povědomí řidičů o nutnosti respektovat platné značení,“ říká starostka Bukovce.
Není to jen v Bukovci
Stejně to vidí také Ivo Muras, vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu MSK v Ostravě. Podle něj nerespektování uvedeného dopravního značení vyplývá zejména z výše pokuty, která řidiči za porušení značení hrozí.
Říká, že s tímto problémem se policie potýká napříč celým krajem. Podle něj by řešením byly daleko tvrdší postihy za nerespektování dopravního značení. „Toto je však nutno řešit na celorepublikové úrovni,“ dodal.
Zmiňovaná zákazová značka v Bukovci je sice doplněná dodatkovou tabulí „Mimo dopravní obsluhu“. To však podle Murase na věci nic nemění.
„Polští řidiči těžkých nákladních vozidel, kteří uvedeným úsekem komunikace pouze projíždějí, se pod dopravní obsluhu zcela jistě řadit nemohou,“ říká.