Je všední den a na základní škole Koperníkova paní učitelka Kateřina Gaszková ukazuje žáčkům prvního stupně, jak si jde život zkrášlit vzděláním. Není to obyčejná kantorka, která se spoléhá jenom na školní osnovy. Je inovátor, nadšenec a objevitel – učí totiž děti kriticky přemýšlet. Právě proto se ve čtvrtek zúčastnila finále soutěže Global Teacher Prize Czech Republic 2020.
Jak lze děti vést čtením a psaním ke kritickému myšlení? „Učitel se v hodině automaticky změní v průvodce. Motivuje děti k tomu, aby se samy zapojily do výuky, aby přemýšlely, zkoumaly, objevovaly. Vede je k tomu přirozenému, co každý člověk má, ale často to věkem ztrácí – k touze získávat informace, vzdělávat se,“ začala vysvětlovat učitelka.
Jak tedy hodina vypadá? V první fázi učitel sdělí dětem téma a vyzve je, aby řekly, co o něm vědí nebo co si myslí, že o něm vědí. Každý má šanci podělit se s ostatními o své názory. „V druhé fázi nastává výklad. Za pomoci textu, videa nebo třeba i návštěvy muzea učitel objasní dané téma. Nevysvětluje, jen o něm hovoří,“ pokračovala učitelka. Ve třetí fázi nastává reflexe. Děti zjistí, zda jejich představa o učivu byla pravdivá, a samy poznají, co se vlastně ještě musí doučit.
Děti na tento styl výuky reagují velice dobře. Jsou veselé, hravé a aktivní. „Nesedíme klasicky v lavicích, jsme spolu třeba na koberci, povídáme si, udržujeme společně motivaci k učení. Dávám dětem svobodu, aby se samy rozhodly, do jaké míry se chtějí něco naučit. A možná se budete divit, ale výsledky mají děti velice dobré,“ prozradila Kateřina Gaszková.