Přibližně deset odstavených aut v Třinci blokují tolik potřebná parkovací místa. A zatímco do nynějška úředníci města s nimi nemohli moc hnout, nyní se jim dostává do rukou účinná zbraň. Sněmovna totiž schválila novelu zákona o pozemních komunikacích, která má umožnit odtahování dlouhodobě odstavených nezpůsobilých vozidel, jež jsou bez platného technického průkazu.
Jak to bude vypadat v praxi?
Majitel odstaveného autovraku dostane od magistrátu upozornění, že ho musí odstranit z komunikace. Pokud tak neučiní, vlastník komunikace, tedy kupříkladu město, jej bude moci odstranit, resp. přemístit na vybrané parkoviště, ovšem náklady zaplatí majitel vozidla. V případě, že si motorista své vozidlo odmítne převzít ve lhůtě do 6 měsíců, může být prodáno v dražbě či být zlikvidováno.
Pokud novelu zákona potvrdí senát, města si oddychnou. Dosud totiž mohla odtahovat jen silně poškozené vozy. To potvrzuje i Lada Bartošová z Odboru dopravy třineckého magistrátu. „Je to složité i přesto, že zákon definuje vrak jako vozidlo, které je pro závady na technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce vozidla,“ citovala ze zákona. Na nový zákon, který jim usnadní práci a snad i zajistí, aby lidé nenechávali stát dlouhé měsíce auta na parkovištích, aniž by je používali, tedy netrpělivě čeká.
Úředníkům z odboru dopravy magistrátu se několikrát do měsíce ozývají lidé kvůli autovrakům. „Víme asi o desítce odstavených vozidel, která nejsou autovraky. Stojí na parkovištích či komunikacích, ale majitelé neporušují žádný zákon a my s nimi nemůžeme nic dělat,“ pokračovala Lada Bartošová. Před časem dokonce obyvatelé Třince jedno auto bez registrační značky odtáhli na trávník.