Pod palcem má na 70 jeřábů, které jsou nejen na válcovnách, ale i na čistírně a žíhárně. Na každém z nich jsou v průměru čtyři lana. Za jejich stav Lukáš Duda zodpovídá. Kontrola jeřábových lan je klíčová pro zajištění bezpečného provozu jeřábů. „Některé jeřáby se používají méně, jiné více. Hlídám vše, co souvisí se zvedáním jeřábem, aby náklad neskončil na zemi,“ vysvětlil Duda, který od roku 2008 pracoval ve werku v armaturní dílně a od roku 2010 je provozním technikem vázacích prostředků. Zároveň vede o každém laně či háku evidenci.
Kontroly lan jsou vizuální. „Kontroluji prasklé dráty v laně, pokud je překročeno povolené množství prasklin, musí být lano vyřazeno. Dále je třeba zkontrolovat deformace lana, zda není ohnuté, zlomené nebo jinak mechanicky poškozené. Problémem je i koroze lana. Když něco nesedí, lano vyřadím a na provoz jde nové,“ vysvětlil Duda.
K činnosti provozního technika vázacích prostředků patří i kontrola jeřábových háků. Při kontrole se musí zaměřit na přítomnost prasklin, trhlin, deformací háku – není-li hák ohnutý, zkroucený nebo jinak deformovaný, což může naznačovat nadměrné přetížení a snížení nosnosti háku.
„Měří se i rozteč háku a jeho opotřebení v místech, kde dochází ke styku s vázacími prostředky. Pokud je opotřebení větší než 10 procent, musím ho vyřadit. To samé platí, když se hák kvůli namáhání roztáhne. Všechny tyto případy představují nebezpečí,“ zdůraznil technik.
Zmíněné kontroly jsou periodické a u každého lana či háku bývají dvakrát ročně. „Pokud zjistíme menší závadu, opravíme zařízení neprodleně. Vše se opět musí zapsat do evidenční karty,“ doplnil Duda, který má na starosti i kontrolu a bezpečnost žebříků. „Jedná se o zajímavou práci, která mě baví. A když mám po šichtě, tak nejraději relaxuji s rodinou a dětmi,“ uzavřel Duda.