Mašinky pořád jezdí

V Třineckých železárnách v současné době stále zajišťují obsluhu části agregátu dvě malé lokomotivy DH 120. Pro svou jízdu potřebují rozchod kolejiště 80 centimetrů. Většina jejich kolegyň už dávno dosloužila, nebo naopak slouží jako atrakce pro turisty.

Malá lokomotiva spíše připomíná hračku. Foto: tm

Původně byly v huti tři lokomotivy DH 120, dvě byly pořízené v roce 1984 a třetí v roce 1990. Avšak jedna již dosloužila, takže co se dalo, schovali si na náhradní díly.

„Lokomotivy úzkého rozchodu u nás obsluhují čistírnu krátkých sochorů. Pro celý proces, který začíná u pece, využíváme dva typy vozíků, kterých máme celkem 59. Jsou uzpůsobeny pro potřebné druhy nákladů, které převážíme dle požadavků. Nosnost je do 16 tun,“ nastínil Vlastimil Branc, vedoucí střediska Doprava s tím, že v huti je 1200 metrů dlouhá trasa úzkorozchodného kolejiště a 19 ručně ovládaných výhybek.

Malé lokomotivy se začaly v roce 1967 vyrábět v Kladně na požadavek tamních úzkých drah. Montovány byly hlavně pro Kladno. Následně se začaly vyrábět pro další podniky a horníky v důlních oblastech. Pohání je motory z nákladních vozů značky LIAZ a Škoda. Dosáhnout mohou rychlosti až 18 kilometrů za hodinu, ale v třinecké huti jezdí mnohem pomaleji.

„Naše údržba lokomotiv vylepšila DH 120 osazením nového typu spřáhla, které je jednodušší. Chlapi rovněž namontovali systém mazání okolků,“ vysvětlil Branc. Zároveň dodal, že stroje mají vlastní depo včetně servisního kanálu. Rovněž ovládání stroje si v Třinci upravili. Lokomotivu lze řídit pomocí dálkového ovládání,“ řekl Branc.

Řízení lokomotiv DH 120 tímto způsobem je možné vidět pouze v TŽ. V minulosti prováděla posun posádka strojvedoucí plus posunovač. Nyní obsluhu zajišťuje jeden strojvedoucí, který zároveň vykonává funkci posunovače. Je to díky tomu, že přes tyto malé stroje je dobře vidět na obě strany, převážené soupravy jsou krátké a lze zajistit BOZ při posunu,“ doplnil Branc.

Do roku 2010 pracovaly malé lokomotivy permanentně na třísměnný provoz. Později jen na dvě směny, a to ranní a odpolední. V současné době jezdí pouze ve všední dny na ranních směnách. Ač už patří mezi raritu, přesto se železárnám pořád vyplatí je provozovat.

„Podobné typy lokomotiv jezdí ještě v důlních společnostech. Většinou jsou už hlavně v muzeích, anebo slouží pro různé vyhlídkové jízdy. Aby jezdily ve fabrice, to jsme již raritou. Proto se na nás obrací spousta nadšenců, kteří by měli o stroj zájem,“ uzavřel Branc.

Další zprávy z regionu