Do provozu by zařízení mělo být uvedeno na konci letošního roku. Právě nyní probíhá instalace jedné z klíčových technologií, drátotahu. „Fosfátování je operací následující po žíhání materiálu. Jde o nanesení vrstvy fosfátu na drát a jeho protažení na požadovaný průměr,“ vysvětluje investiční ředitel TŽ Radek Olszar. Žíhané a fosfátované dráty pak směřují zejména do automobilového průmyslu, jsou však potřebné i ve strojírenství a využívají se také například pro výrobu ložisek. Linka s poloautomatickým provozem by do provozu měla být uvedena na přelomu letošního prosince a ledna příštího roku.
Do plného provozu však už nyní směřuje nová zušlechťovací linka, v železárnách druhá v pořadí. Investice za zhruba 250 milionů korun započala v loňském roce. „Rozšířili jsme stávající halu s první zušlechťovací linkou a navýšili tak kapacitu tepelně zpracovaných tyčí kalením a popouštěním, což zlepšuje jejich mechanické vlastnosti,“ upřesňuje Radek Olszar.
Dodává, že ocelové tyče získávají tepelným zpracováním lepší vlastnosti při stejné pevnosti. Ty je předurčují k uplatnění ve strojním a automobilovém průmyslu. Typickými výrobky ze zušlechtěných tyčí jsou například pevnostní spojovací díly, táhla, hřídele, pružiny či stabilizátory. Na lince nyní probíhá poslední ladění technologie. Po kolaudaci, která má proběhnout v nejbližších dnech, začne vyrábět na plnou kapacitu.
K dalším investicím letošního roku patří také stavba nové loupací linky za 700 milionů korun. V letošním roce probíhají stavební práce na nové hale.
Celkové investice v letošním roce s ohledem na ekonomicky náročné období nepřesáhnou 1,4 miliardy korun. Firma se letos také vyrovnává i tématem uhlíkové neutrality. Pracuje na kompenzaci emisí CO2. „Připravujeme projekty, jež povedou ke snížení naší i globální uhlíkové stopy, a to zejména v oblasti energetiky, kde to je technicky možné,“ uzavírá investiční ředitel.