Debata o budoucnosti města přitáhla mladé

Jak může vypadat hutnické město v roce 2020? Jaké vychytávky pomohou v každodenní realitě? Jde Třinec správným směrem v naplňování myšlenky chytrého města? Tato i další témata blízké budoucnosti otevřela diskuze Třinec i ty 2020, kterou minulou středu hostila Café Čítárna třinecké knihovny.

Mladí se zajímali o cyklostezky i parkování. Foto: pm

S vedením města i zástupci společnosti BeePartner, která právě připravuje nový akční plán Třince pro následující dva roky, se sešli zejména mladí lidé, kterým není lhostejný rozvoj města. Nejprve se seznámili s chytrými řešeními, která již fungují – například rezervační a vyvolávací systém na úřadě, elektronizace podání, platby kartou, elektronický systém hlášení a monitoring pořádku ve městě, kde tzv. inspektor čistoty nejenže přijme podnět, ale také ukáže jeho řešení.

„Nemáme problém s nezaměstnaností, díky obchvatu jsme vyřešili dopravu, vede se nám v sociální oblasti, postupně zvelebujeme náš majetek, město kvete, a proto si můžeme dovolit pustit se do inovativních projektů. Koncept chytrého města jsme přijali před dvěma lety a za tu dobu se podařilo nastartovat spoustu chytrých projektů, které lidem šetří čas a peníze,“ zhodnotila starostka Věra Palkovská. Zmínila také současnou stavbu tělocvičny mezi polskou školou Gustawa Przeczka a Jubilejní Masarykovou základní školou, na které Třinec testuje prvky metodiky BIM jako jedno z prvních měst v Česku. Může se chlubit i tím, že po třineckých cestách korzuje největší flotila elektrobusů v Česku.

Přítomné pak zajímala především cyklodoprava a parkování. Hovořilo se o nových cyklostezkách a možnostech, ale i komplikacích při jejich výstavbě. Kam s auty na přeplněných sídlištích i v centru města, se ptala druhá část debaty. „Město vznikalo v době, kdy na jeden byt nepřipadalo ani jedno auto. A dnes? Na jedno auto v Třinci připadá jeden a půl občana. Aut přibývá, sídliště však nezvětšíme, proto je tady jediným řešením stavět do výšky, tedy výstavba parkovacích domů,“ přiblížila starostka další projekt budoucnosti.

Vyřešit se bude muset také parkování v centru města, kde mnohá auta garážují. „Přitom je v centru 1500 garáží, ale v mnohých z nich auta nenajdete,“ podotkl místostarosta Ivo Kaleta. „Nejjednodušší je veřejný prostor „zaautovat“, ale přece chceme ve městě žít, pořádat zde koncerty, setkávat se,“ doplnila Palkovská.

Téměř dvouhodinová debata se otřela rovněž o vizionářské projekty sdílení kol či aut ve městě, které jsou blízké především mladší generaci. „Uvažujeme také o tzv. knihovně věcí. Lidé by si tak mohli půjčit věci, které nepotřebují v každodenním životě. Ať už jde o vrtačku, badmintonové rakety nebo třeba loďku. Chceme být nejen místem pro knihy, ale stávat se otevřeným prostorem, který nabízí spoustu možností, spoustu služeb,“ popsal myšlenku mluvčí třinecké knihovny Jan Delong.

„Jsem moc ráda za všechny nové náměty, které posunou naše město. Tato diskuze má být výzvou pro lidi, aby přicházeli s dalšími nápady. V konečné fázi v tomto městě budete vy – mladí žít. A to je také naším cílem, abyste se po studiích vrátili zpět s novými podněty, založili tady své rodiny a jednou se postarali o své rodiče,“ uzavřela odpolední debatu starostka.

Další zprávy z regionu