„Pro nás vlastně není úplně lehké vybrat dobré počasí,“ usmál se popelář Roman, pracovník společnosti Smolo. Asi nejhorší je podle něj zima s nízkými teplotami a sněhem. Lidé často neodhážou sníh a s nádobami na odpad se manipuluje hůře. Obzvláště, když je náledí a klouže to. „Moc by nám pomohlo, kdyby si všichni uvědomili, co tato práce obnáší. Že není možné, abychom třeba pro každou popelnici museli chodit kus cesty,“ vysvětloval popelář.
V létě odpadářům komplikuje život horké počasí. Když je sucho, práší se. „Nejhůř se nám pracuje v Hnojníku, kde ještě mají starý typ plechových popelnic. Nemají kolečka a musíme je k autu dotočit. A to je fuška,“ připustil popelář Roman.
Jeho kolega Radomír sedí každý den v kabině popelářského auta. Výkyvy počasí mu až tak moc nevadí. „Samozřejmě je nejnáročnější zima, když je náledí. Auto je velké a dost klouže. Navíc se občas i hůř dostáváme na určitá místa, když není dobře odhrnutá cesta,“ připustil. Práci mu ale asi nejvíce ztrpčují řidiči, kteří špatně parkují. „Typické je to například na Terase v Třinci u obchodní akademie. Lidi zaparkují tak, že nemáme šanci projet,“ kritizoval. Život mu ale ztrpčí i neobřezané stromy a větve trčící do cesty, které mohou poškodit mechaniku auta, když zvedá a vysypává popelnice.
Pozornosti potěší
Práce popelářů je těžká, monotónní a fyzicky náročná. Přesto i popeláři občas pookřejí. „Stává se, že nám lidi nechávají malé drobnosti. „Když je horko, nechají jim u popelnic třeba birel nebo láhev s vodou. Jedna babička dala klukům třeba balíček na Velikonoce. Je to milé. V dřívějších dobách se to stávalo sice častěji, ale i dnes si na nás někdo vzpomene,“ usmál se Radomír a Roman ho doplnil: „Dokonce jsem jednou dostal bonboniéru. Moc mě to potěšilo.“
12 kukaček v akci
Popelářským autům se lidově říká kukačky. Na Třinecku jich jezdí dvanáct. Sehnat řidiče do nich není podle slov vedoucího komunálních služeb společnosti Smolo Třinec Tomáše Ondraszka těžké. „Naopak je problém najít dobré závozníky, tedy lidi, kteří vysypávají popelnice. Musí znát dobře terén, když je řidič nový, tak ho i navést, kam má zajet, kde se může otočit. Dobrého závozníka tato práce musí aspoň trochu bavit. Protože je to skutečně těžká práce za každého počasí,“ vysvětloval.