Piráti na dvou kolech ohrožují sebe i druhé

Po cestách i po chodnících, po cyklostezkách i v podchodech čím dál častěji vyšší rychlostí sviští jezdci na elektrokoloběžkách. Jsou rizikem nejen pro ostatní chodce, ale zejména sami pro sebe. Nemají totiž povětšinou žádné ochranné pomůcky a zákon je po nich ani nevyžaduje.

Jízda na koloběžce bez ochranné přilby se nemusí vyplatit. Foto: pmj

Na koloběžkách vybavených elektromotorem jejich majitelé často sviští i více než povolenou pětadvacetikilometrovou rychlostí. A dá se očekávat, že jich na ulicích bude přibývat. „Zatím třeba u nás v Třinci to ještě není až tak velký problém, co se týče plynulosti v dopravě, ale přibývá jich, to je bez debat,“ podotkl silniční koordinátor města Leszek Gryga.

Jak ale řekl, daleko větší nebezpečí už nyní vidí v tom, že koloběžkáři nemají žádné ochranné prvky a při nehodě jsou tak daleko zranitelnější než cyklisté.

To potvrzuje i policie, která dokumentuje dopravní nehody, jejichž účastníkem je právě koloběžkář. „Například ve středu 13. dubna krátce po sedmé hodině na Jablunkovské ulici v Českém Těšíně došlo ke střetu elektro koloběžky a vozidla,“ prozradila čerstvý případ z minulého týdne mluvčí policie Zlatuše Viačková. Upřesnila, že na křižovatce devětasedmdesátiletý řidič osobního vozidla Hyundai s největší pravděpodobností nerespektoval svislé dopravní značení Dej přednost v jízdě a vjel do prostoru křižovatky, kde narazil do boční části elektrické koloběžky.

„Osmatřicetiletý muž na koloběžce byl bez ochranné přilby na hlavě a jel ve směru od Karviné. Po střetu ho záchranáři převezli do nemocnice,“ doplnila mluvčí a jedním dechem dodala, že policisté provedli u obou orientační dechovou kontrolu a v obou případech byla negativní.

Ačkoliv lidé často tápou, zda se může s koloběžkou jezdit po chodníku, nebo smí pouze na silnice, zákon má v tomto případě jasno. Jízdní kolo stejně jako koloběžka, jejíž výkon nepřesáhne 1 kW a maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h, se považuje v praxi za jízdní kolo. Ochrannou přilbu zde povinně musí nosit děti a mládež do 18 let, kdežto dospělým je pouze výrazně doporučena.

V případě, že má elektrokoloběžka vyšší výkon a tím i vyšší maximální konstrukční rychlost, posuzuje se už jako motorové vozidlo. A v takovém případě je nezbytné mít platné řidičské oprávnění, ochrannou přilbu, povinnou výbavu a sjednané povinné ručení. Elektrokoloběžka navíc podléhá schválení technické způsobilosti a registraci.

Ať už člověk jede na prvním typu koloběžky nebo na druhém, může vyrazit pouze po silnicích. Pokud koloběžka splňuje parametry jízdního kola, pak s ní může vyjet i na cyklostezky. Naopak na chodnících a v pěších zónách je jízda na elektrokoloběžce zakázána.

Další zprávy z regionu