Příměstská autobusová doprava se vrací k normálu, končí jízdy zdarma

Veřejná autobusová doprava v našem kraji se postupně vrací k normálu. Od soboty 25. dubna budou cestující opět nastupovat předními dveřmi a zároveň je odbaví řidič. To znamená, že lidé budou za jízdu již zase platit.

Do autobusů se bude opět vcházet předními dveřmi. Foto: archiv

Kvůli ochraně řidičů zakázal hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák 16. března nastupovat a vystupovat do veřejných autobusů předními dveřmi . Řidiči nesměli cestující ani odbavovat, to znamená, že zhruba šest týdnů se v autobusech neplatilo jízdné. Kraj zároveň zrušil režim zastávek na znamení.

„Jako jedni z prvních v Česku jsme vytvořili řidičům jakousi ochrannou bublinu. Zavedli jsme povinné zakrývání obličeje a další opatření, která snižují riziko šíření viru. Zajistili jsme dezinfekci i první várku roušek a respirátorů pro naše dopravce. Jsme přesvědčeni, že opatření byla správná. Svědčí o tom i fakt, že zatím nemáme potvrzeno ani jedno onemocnění řidiče nebo cestujícího, způsobené přenosem v autobusu,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že kraj udělal maximum pro to, aby doprava zůstala zachována a lidé měli možnost jezdit do práce, na nákup či k lékaři. A to v prostředí, které je bezpečné. Stav, kdy se fakticky jezdí zadarmo, však není možné dále udržet.

Možnost přenosu nákazy v prostředcích veřejné hromadné dopravy vedení kraje opakovaně konzultovalo s epidemiology a hygieniky. Shodují se, že za dodržování správných hygienických předpisů je při odbavování cestujících téměř vyloučena. Zásadní pro ochranu řidiče je důkladná hygiena rukou a používání roušek u řidičů i cestujících. Ochranu cestujících pak zajistí dodržování odstupů a důsledná dezinfekce vnitřních prostor autobusů. „Proto se vracíme k placení jízdného, stejně jako to už o nějaký ten týden dříve udělala většina ostatních krajů. Kdybychom to neudělali, museli bychom razantně omezit veřejnou dopravu v regionu, znamenalo by to i propouštění u dopravců. Tržby za jízdné ve výši zhruba 400 milionů korun ročně tvoří nedílnou součást rozpočtu kraje, bez nich je současný rozsah veřejné dopravy neudržitelný,“ vysvětlil hejtman Ivo Vondrák.

Od soboty 25. dubna bude zakázáno dobíjení karty ODIS nižší částkou než stokorunou tak, aby se minimalizoval počet těchto transakcí. Cestující by si měli včas zakoupit dlouhodobé časové jízdenky ODIS nebo si nahráli dostatečný kredit v elektronické peněžence své ODISky, a to ideálně přes e-shop podle vydavatele ODISky. Využít mohou i Dopravní infocentra ODIS v Ostravě, Opavě, Frýdku-Místku, Orlové, Karviné, Českém Těšíně, Třinci, Jablunkově a od pondělí 27. dubna i v Krnově či prodejní místa dopravců. „ODISku je možné dobít i v pokladnách vlakových nádraží Českých drah. Všechny tyto způsoby jsou nejen rychlejší, ale hlavně bezpečnější, protože nedochází ke shlukování lidí v malém prostoru u řidiče. Plaťte, pokud možno především ODISkou a tam, kde to jde, platební bankovní kartou. Když už opravdu musíte platit hotově, nachystejte si přesnou částku,“ žádá náměstek hejtman Jakub Unucka.

Dodal, že stávající rozsah veřejné dopravy bude do budoucna možný pouze za předpokladu, že se cestující do autobusů vrátí v takovém počtu, jako před začátkem virové pandemie. „Klíčové bude to, aby se cestující v autobusech cítili bezpečně. Proto máme jasný plán, jak cestujícím vrátit důvěru v cestování veřejnou hromadnou dopravou. Některá opatření je možné realizovat ihned, některá až za nějakou dobu,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, že zásadní změny kraj plánuje od letošního prosince.

„Cílem je naprostá minimalizace hotovostních plateb. Na konci letošního roku budou všechny autobusy umožňovat platit jízdné kromě ODISky i bankovní kartou. Stejně tak budou odbavovací systémy schopny přečíst QR kód jízdenky, kterou si cestují zakoupí v mobilní aplikaci MůjODIS. Ve spolupráci s obcemi chceme lidem umožnit vyřídit si ODISku na obecních úřadech, aby ji mohl mít opravdu každý,“ dodal náměstek.

Další zprávy z regionu