Stavba posledního úseku obchvatu začala

Středa 6. listopadu 2019, 14:30. Okamžik, na který region čekal roky: stavba posledního úseku obchvatu je zahájena. Po nové silnici mezi Třanovicemi a Nebory, která odvede kamiony z Ropice, Stříteže a Hnojníku a zlepší bezpečnost a plynulost dopravy, se má začít jezdit v létě 2022.

Hokejové buly. Je rozehráno, stavba začíná. Foto: mr

Stavba čtyřpruhové silnice  I/68 Třanovice – Nebory byla dnes slavnostně zahájena v Neborech, v místě, kde zatím končí obchvat Třince. „Smlouva je podepsána, staveniště bylo v říjnu předáno zhotoviteli a v nejbližších dnech se na tomto místě začne stavět,“ prohlásil ministr dopravy Vladimír Kremlík. Doplnil, že silnice, která propojí dálnici D48 se Slovenskem, pomůže nejen místním lidem, ale i podnikatelům a firmám. „Je velmi důležitá pro celý Moravskoslezský kraj. Dokončení napojení na D48 je klíčové pro celou oblast,“ zdůraznil rovněž generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Připomněl, že stavba se od samého počátku přípravy potýkala s obrovskými problémy. „Byla tam vyvlastnění, prošli jsme si soudy. Bohužel, ne všechno je úplně uzavřené, ale myslím, že to dotáhneme tak, aby stavba v průběhu realizace nedoznala jakékoliv zdržení,“ řekl Mátl.

„Chválabohu, jsme šťastní, pro nás všechny, co jsme pomáhali, je dobojováno,“ neskrývala radost primátorka Třince Věra Palkovská. Poděkovala všem, kteří pomáhali zdolat překážky v přípravě a zasloužili o to, že stavba začíná. „Poděkování patří i všem těm, kteří byli ochotni prodat pozemky, přestože některým z nich se navždy změní nejen výhled na Javorový, ale i životní styl,“ řekla.

Nová komunikace bude dlouhá 5,4 kilometru, zahrnuje 88 stavebních objektů, plocha vozovek přesáhne 101 tisíc metrů čtverečních. „Vybudujeme zde kapacitní čtyřpruhovou komunikaci, vedenou mimo zastavěné území, kde budou veškerá křížení mimoúrovňová,“ přiblížil stavbu Radek Mátl. Podél silnice bude 25 protihlukových stěn s celkovou délkou téměř deset kilometrů.

Novou silnici první třídy, která však bude mít parametry dálnice, postaví Eurovia a Strabag. Stát bude 2,145 miliardy korun bez DPH. „Stavba je navržena ke spolufinancování v rámci Operačního programu Doprava 2014 – 2020 z Evropského fondu pro regionální rozvoj,“ řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica s tím, že v návrhu rozpočtu SFDI na příští rok je na tuto stavbu připraveno téměř 1,4 miliardy korun.

Předpokládané zprovoznění silnice je za 32 měsíců, tedy v červenci 2022. Předseda představenstva společnosti Eurovia CS Martin Borovka naznačil, že zhotovitel se bude snažit výstavbu urychlit. „Za 32, 31, možná 29 měsíců se těším znovu tady,“ řekl a popřál stavbě, aby proběhla bez problémů. Podobně jako jeho předřečníci požádal místní o trpělivost a shovívavost, protože každá stavba má svá úskalí.

Po symbolickém poklepání základního kamene přišlo překvapení, o které se postarala primátorka Věra Palkovská. Ministrovi Vladimíru Kremlíkovi a šéfovi ŘSD Radku Mátlovi předala dresy a hokejky. „Všichni vědí, že máte tah na branku a tento týden třinecký hokej slaví 90 let,“ okomentovala dárek. To už byl připraven sportovní ředitel Ocelářů Jan Peterek s pukem v ruce, aby vhodil buly. A je rozehráno, stavba začala.

Jaké problémy přípravu stavby provázely, kdo pomohl překážky zdolat či jak se podařilo v Praze přesvědčit, aby stavba konečně začala, se dočtete v rozhovoru s primátorkou Věrou Palkovskou v aktuálním vydání Třineckého hutníku.

Další zprávy z regionu