Po revoluci pracoval na České školní inspekci okresu Karviná.
Rozhovor před kamerou vedli Tobias Ottner a Martin Jaroš. „Nervózní jsem nebyl a cítil jsem se dobře. Byl jsem rád, že jsem se mohl s takovým člověkem setkat,“ řekl Tobias s tím, že pan Navrátil je dobrým vypravěčem. „Já jsem měl trošku trému, ale jak jsme se rozpovídali, bylo to dobré. Paní učitelka stála za kamerou a kdyby se něco zvrtlo, nahodila by nám otázky,“ dodal Martin.
„Byla jsem u kamery, a když bylo potřeba koordinovat otázky, psala jsem na papír, aby kluci věděli, co a jak. Pan Navrátil se kolikrát rozpovídal, že se dostal daleko od položené otázky,“ vysvětlila učitelka Pavla Kidoňová, která s žáky na projektu pracuje.
Rozhovor se natáčel na dvě kamery, přičemž kameramani se střídali. „Pro mě to byla premiéra, ale zároveň zážitek. Nejlepší bylo, když pan Navrátil povídal o historii. Soustředili jsme se jak na práci s kamerou, tak jsme i poslouchali,“ povídal Denis Konderla. „Někdy sice točím na mobilu, ale tohle je něco jiného. Ale natáčení by mě v budoucnu asi nebavilo,“ zamyslel se Patrik Hovjadský.
„Nejprve jsme si celý prostor nasvítili, nazvučili. Kamery jsme si odzkoušeli na spolužácích. Teprve potom si do křesla sedl pan Navrátil a my jeli naostro,“ přidal se Matěj Czyž s tím, že začínal s focením. „Bylo pro mě zážitkem sáhnout si na novou techniku, což jsou kamery,“ dodal.
Nyní je vše natočeno a žáky čeká úkol – ze čtyřhodinového materiálu sestříhat 5minutový záznam. „Musíme vytáhnout, co je zajímavé a potřebné. Od toho máme i workshop, kdy odborník dětem vysvětlí, jak na to,“ nastínila Kidoňová. „Tím, že v našem kruhu máme i šikovnou grafičku a malířku Karolínu Poláchovou, můžeme natočený snímek proložit i malbou a podobně,“ pokračovala učitelka.
Tento projekt pro žáky základních a středních škol zaštiťuje nezisková organizace Post Bellum, která vyhledává a nahrává vzpomínky pamětníků klíčových momentů 20. století. Stěžejním projektem Post Bellum je Paměť národa, pro žáky je pak určen právě projekt Příběhy našich sousedů „Úkolem žáků je vyzpovídat nějakého pamětníka z okolí a zjistit něco zajímavého z jeho života včetně dějinných událostí. Pak musí vše zpracovat a zde jsou možnosti: animovaný film, reportáž, rozhlas nebo komiks,“ řekla koordinátorka projektu Barbara Konderlová.
„My dětem zajistíme workshopy, aby věděly, jak zpovídat pamětníka a jak poté zpracovat natočený materiál. Nakonec je v březnu čeká závěrečná prezentace v Českém Těšíně na Střelnici, které se zúčastní všech šest zapojených týmů ze základních škol z Českého Těšína a Havířova. Bude zde také porota, která dětem dá zpětnou vazbu. Na prezentaci budou přítomni také pamětníci, ale může se přijít podívat kdokoliv, bude to určitě hezké odpoledne. Zpracované výstupy dětí pak budou zveřejněny na webových stránkách projektu,“ pokračovala Konderlová.
„My jako škola podporujeme veškeré aktivity dětí, které by mohly vést k jejich pozdějšímu uplatnění a rozvoji talentu. Když jsme byli osloveni, vybral se mediální tým, který se o celý projekt stará, a my jako škola se snažíme o maximální zajištění včetně techniky a prvotního zaškolení,“ řekl ředitel školy Marcel Žebrok. Pokračoval, že kvalitní kamery si mohli dovolit díky ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, které uvolnilo prostředky na rozvoj ICT vybavení škol. „Podmínkou bylo, aby s tímto vybavením pracovaly výhradně děti,“ uzavřel ředitel, který chce v nastoleném trendu pokračovat. Proto nerozpustí mediální radu, naopak mají připravené vlastní projekty.