„Zimní údržba neznamená zcela zlikvidovat sníh na komunikacích, jde o zmírňování následků sněhových srážek. Takže lidé prostě musí počítat s tím, že zima s sebou přináší i jisté nepohodlí, a sami se tomu musí přizpůsobit například vhodným obutím,“ připomenul náměstek primátorky Ivo Kantor.
Upřesnil, že městské komunikace v centru jsou ošetřovány solí, příměstské silnice pak pluhováním. Inertní materiál město používat nechce, protože jeho postupným rozpadáním dochází k větší prašnosti. „Tento posyp však používá Správa silnic Moravskoslezského kraje například na Frýdecké ulici,“ upozornil. Město také nechává u krizových míst zásoby kameniva, které mohou lidé sami použít v místech náledí.
Plán zimní údržby město schvaluje každý rok. „Letos jsme jej aktualizovali podle dokončených investičních akcí. Jelikož každoročně docházelo k problémům u sněhem zasypaných hnízd se sběrným odpadem, nově je proto budou odklízet pracovníci úklidové firmy Smolo, kteří o nich mají největší přehled,“ vysvětloval náměstek primátorky Ivo Kantor. Odklizení sněhu z autobusových zastávek, schodů ve městě či u přechodů pro chodce bude mít na starosti přímo odbor dopravy městského úřadu.
K největší změně ale může dojít až příští zimní sezonu. Město vypovědělo smlouvu s firmou Vykrut, která prováděla údržbu doposud. „Znamená to, že nyní vyhlásíme tendr, ovšem s tím, že ještě letos to bude beze změny a nově vybraná firma začne pracovat až za rok,“ upřesnil náměstek.
Jak dále řekl, vedení města se rozhodlo vyhlásit výběrové řízení hlavně proto, že se změnily podmínky plánu zimní údržby a došlo k rozšíření zakázky. Tento krok doporučili právníci. Nebylo to tedy kvůli nespokojenosti s dosavadní prací firmy Vykrut. „Na druhou stranu je ale pravda, že loni před Vánocemi, kdy napadlo větší množství sněhu, některé práce nezvládla, jak měla. Tehdy jsme to řešili slevou,“ podotkl Ivo Kantor.
Práci sabotují i řidiči
Petr Vykrut odmítl prozradit, zda se firma výběrového řízení zúčastní, či nikoliv. „Jsem přesvědčen o tom, že zimní údržbu neděláme špatně, byť nás hodně lidí neustále kritizuje. Často se ale následně ukáže, že poukazují na stavy silnic, které nepatří městu, nebo mají nereálné požadavky,“ je přesvědčen Petr Vykrut.
Podle něj si jen málo lidí dokáže představit, jak náročná práce je, když intenzivně sněží. Firma prioritně odklízí silnice pro autobusovou dopravu a ty nejvytíženější. Poté se pouští i do příměstských částí. Práci jí komplikují nejen úzké cesty, ale i špatně zaparkovaná vozidla na sídlištích. Pracovníky údržby nesmírně zdržuje, když nemohou projet a musí se na místo dostávat oklikou.
„Ale to není všechno, loni se nám třeba stalo, že jsme odhrnuli chodník v Neborech, pak ale na tamní silnici, která je krajská, odhrnovali sníh tak, že ho zpátky nahrnuli na chodník. Ten přes noc přimrzl a ráno už to nešlo strojově odklidit, proto jsme tam poslali četu s lopatami,“ poukázal.
Slezská zástavba dává zabrat
V Třinci musí údržbová firma zvládnout upravit na 70 kilometrů chodníků a 300 kilometrů cest. Platby se každoročně liší, závisí na počasí a množství sněhu či náledí. Například loni stála Třinec zimní údržba přes třináct a půl milionu korun.