Situace bohužel není jednoduchá, neboť pokud si objednatel a zhotovitel neupravili nároky z vad přímo ve smlouvě – což se, nebudeme si nic nalhávat, stává jen zcela výjimečně – pak nezbude, než se řídit zákonnou úpravou zakotvenou v občanském zákoníku (z.č. 89/2012 Sb.).
Zákon však (při podstatném porušení smlouvy) výslovně uvádí pouze tato práva objednatele
- a) právo na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci,
- b) právo požadovat na zhotoviteli odstranění vady opravou věci,
- c) právo na přiměřenou slevu z ceny díla, nebo
- d) právo odstoupit od smlouvy.
Je bohužel zjevné, že zákonná úprava smlouvy o dílo nedává objednateli jako právo z vad možnost vadu odstranit na náklady zhotovitele.
Jak tedy postupovat v situaci, kdy zhotovitel odmítá vadu odstranit? Zákon tuto situaci řeší tak, že pokud zhotovitel vady v přiměřené lhůtě neodstraní, či oznámí-li objednateli, že vady neodstraní, může objednatel požadovat místo odstranění vady přiměřenou slevu z ceny díla, nebo může od smlouvy odstoupit. Pokud nepřichází v úvahu odstoupení od smlouvy, či není-li účelné, pak má objednatel pouze právo požadovat slevu z ceny díla, a to tak, že doručí zhotoviteli oznámení, které musí obsahovat informaci o uplatnění práva na slevu z ceny díla s uvedením konkrétní částky. Tato částka musí být přiměřená rozdílu mezi hodnotou věci – díla, které nemá vadu a hodnotou díla vadného.
Pokud si následně objednatel zajistí opravu díla sám a náklady na opravu převýší slevu, která mu byla poskytnuta, přichází v úvahu, aby se vůči zhotoviteli domáhal náhrady škody, která bude představovat částku, o kterou náklady účelně a předvídatelně vynaložené na odstranění této vady převyšují poskytnutou slevu z ceny díla v důsledku vady.
Závěrem si dovolím zdůraznit, že vady je nutno vytknout zhotoviteli včas, tzn. neprodleně po jejich odhalení. Volbu konkrétního práva z vadného plnění pak je možno sdělit zhotoviteli dodatečně.