Přestože je z uvedeného patrné, že užití klaksonu by nemělo být standardním prostředkem vynucování si pozornosti v provozu na pozemních komunikacích, realita však bývá nezřídka jiná. Pokud však řidič neuvážlivě užije klakson v blízkosti zvířete, může být takové jednání vyhodnoceno jako přestupek na úseku ochrany zvířat proti týrání.
Dle zákona na ochranu zvířat proti týrání se týráním mimo jiné rozumí i vyvolávání bezdůvodně nepřiměřeného působení stresových vlivů biologické, fyzikální nebo chemické povahy.
Situaci posuzovanou Nejvyšším správní soudem (NSS) využijeme k popisu příkladu možného týrání zvířete (4 As 118/2023-19). Řidič osobního automobilu totiž v konkrétním případě použil klakson na koně vedené po silnici. Celá situace se měla odehrát tak, že řidič chtěl odjet automobilem od svého domu v době, kdy se na přilehlé silnici pohyboval vodič vedoucí koně. Poté, co řidiči vodič s koňmi zkřížil cestu, řidič na ně zatroubil. Na svou obranu pak řidič uvedl, že troubil po právu, neboť došlo k nenadálému zkřížení dráhy vodiče s koňmi a s jím řízeným automobilem, tedy řidič v podstatě odvracel hrozící nebezpečí střetu. Z dokazování však vyplynulo, že řidič si byl již v době, kdy osobním automobilem vyjel z výjezdu od svého domu vědom aktuální situace na přilehlé silnici.
NSS pak k tomu dodal, že tří koní s vodičem si na silnici s ohledem na velikost těchto zvířat nelze nevšimnout, přičemž rychlost, jakou se pohybuje vodič s koňmi (jedná se o chůzi), je mnohem nižší než rychlost jedoucího automobilu. Nemohlo proto dojít k řidiči tvrzenému nenadálému zkřížení dráhy koní. Zatroubení řidiče v blízkosti vedených koní bylo vyhodnoceno jako bezdůvodné, jelikož řidič neodvracel náhlé či neočekávané nebezpečí na pozemní komunikaci, které nemohl spolehlivě odvrátit jiným způsobem. I s ohledem na odborná stanoviska, tak v dané věci bylo dospěno k závěru, že zatroubení na koně lze s ohledem na vlastnosti těchto zvířat považovat za nepřiměřené působení stresových vlivů, tedy za týrání.
Řidiči by si tedy při užití klaksonu měli být vědomi toho, že tento je možno používat jen za splnění stanovených podmínek, nikoliv jako náhradu komunikace v silničním provozu.